آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۴
جهان
۲۰
آسیا

دور تازه تنش ها بین دوحه و ابوظبی

گروه جهان/ هر روز که می گذرد بر شدت تنش ها بین امارات و قطر،دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس که زمانی متحد بودند و در شورای همکاری خلیج فارس دور یک میز می نشستند، افزوده می شود. تازه ترین مساله تنش زا بین این دو کشور انتشار ویدئویی از یک شخصیت برجسته قطری است که در آن از بازداشت شدنش در امارات خبر داده و دوحه را وادار کرده، رسما واکنش نشان دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، عبدالله بن علی بن عبدالله آل ثانی که یکی از اعضای ارشد خاندان امیر قطر اما یک چهره اپوزیسیون است، با انتشار یک ویدئو، اعلام کرد، در حالی که به عنوان میهمان نزد محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی رفته بود، در امارات بازداشت شد.

عبدالله بن علی بن عبدالله آل ثانی در ماه اگوست به عنوان میانجیگر قطر برای حل بحران میان دوحه و همسایگانش ظاهر شد اما دوحه بسرعت از اعتبار دیدارهای او کاست و اعلام کرد، او از سوی دولت قطر مامور این میانجی گری نشده است. لولوه راشد الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به اظهارات این مقام ارشد قطری اعلام کرد، از نزدیک موضوع را بررسی می کند. اما علی رشاد النعیمی، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم امارات «هدایه»، ویدئو منتشر شده را تکذیب و تاکید کرد، خود عبدالله بن علی به خاطر حفظ سلامتی اش خواسته در امارات بماند و اکنون آزاد است که هرجا می خواهد برود.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه امارات نیز ادعا کرد که آل ثانی میهمان دولت امارات بنا به خواسته خودش بوده و ابوظبی نیز از وی استقبال گرم داشته است. خبر دیگر از امارات اینکه، تمرین نظامی مشترک امارات و امریکا با عنوان «اتحاد آهنین 6» از روز یکشنبه در خاک امارات آغاز شده و به مدت دو هفته ادامه دارد.