آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۴
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

پیشخوان کتابفروشی ها

«پهلوان گودرز و قالی پرنده»، «پهلوان گودرز و کابوس مرگبار» و «پهلوان گودرز و دیوفراموشی» سه جلد کتاب نوشته مجید شفیعی برای کودکان و نوجوانان است که امیر علایی، عطیه ضیغمی و مهشید راقمی هر کدام یک مجلد از این کتاب ها را به صورت رنگی تصویرسازی کرده اند و انتشارات منادی تربیت وابسته به معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش این سه جلد را در قطع رحلی منتشر کرد. در این مجموعه پهلوان گودرز از اواخر دوران پهلوانی رستم ظهور می کند و تجسم آمال و آرزوهای مردم زحمتکش دوران می شود. این رمان حکایت سفر روحی و جسمی این پهلوان است از دل تاریکی تا رسیدن به کمال اساطیری و خدشه ناپذیر وجودی اش. طوری که رمان اول شرح مبارزه او با دیو فراموشی است که سایه مخوفش را بر تاریخ افکنده است. رمان دوم «پهلوان گودرز و قالی پرنده» حدیث بی قراری دختر قالیباف است که پهلوان گودرز، رویای روز و شب اوست. رویایی که اهریمن در پی نابودی آن است تا بر جهان بی امید و رویا حکومت خود را تثبیت کند. رمان سوم «پهلوان گودرز و کابوس مرگبار» شرح مصاف پهلوان گودرز است با سایه سنگین خودش.

«داستان های خوب برای دختران بلند پرواز» یا قصه هایی درباره زنان استثنایی عنوان کتابی است برای کودکان و نوجوان به قلم النا فاویلی و فرانچسکا کاوالو با برگردان امید سهرابی نیک و آرزو گودرزی که نشر نو آن را با کاغذ گلاسه و تصاویر رنگی در قطع وزیری منتشر کرد. نویسندگان کتاب که یادداشتی برای ترجمه فارسی کتاب نوشته اند، می گویند: هدف اصلی این کتاب آشنا کردن دختران با داستان واقعی زنانی است که با وجود تمام موانع موفق شده اند کارهای بزرگ و حیرت انگیزی انجام دهند. در این کتاب با داستان زنان فضانورد، آشپز، قاضی، بازیگر، ریاضیدان، نقاش، نویسنده، قهرمان جنگ، مخترع، روزنامه نگار مانند آسترید لیندگرن، آمنه الحداد، الیزابت اول، لاولیس، ایزابل آلنده، جین آستین و... آشنا می شویم که در تمام زمینه های قابل تصور جهان را تغییر داده اند و تغییر می دهند.

«برسد به استخوانهایت» دفتری از شعرهای سپید و کوتاه روز به سوهانی است که انتشارات مروارید منتشر کرد. سوهانی در موخره ای بر این کتاب آورده است: «این دفتر برای من آخرین کتاب از یک سه گانه است. کشوری با دکمه های باز، آغاز این مسیر بود که سال 93 در نشر نصیرا چاپ شد. از نامت چند حرف کبود به دهان مان پس دادند، ادامه این مسیر بود که سال 94 در انتشارات مروارید منتشر شد و حالا این کتاب نقطه پایان. یعنی بعد از این باید مسیرهای تازه را تجربه کنم که در سکون اتفاقی نمی افتد». سوهانی تا همین نقطه هم به لحاظ نوع نگاه به پدیده های پیرامون و اشیاء و زبان ساده برای اندیشه های عمیق و تصویرسازی های متفاوت و متنوع بسیار موفق بود.

جدیدترین دفتر شعر سینا سنجری تحت عنوان «وقت های زمان» که مجموعه ای از رباعیات او را تشکیل می دهد از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد. رباعیاتی که در فاصله 1380 تا 1390 سروده شده اند.

سنجری سال هاست که تجربه سرودن را در قالب های مختلف پشت سر گذاشته و به بیان و نگاه ویژه خود دست پیدا کرده است و آنچه از توانایی هایش بروز می دهد غنای فکر و اندیشه و به فعلیت رساندن متن هایی است که به شعریت آن نمی توان اذعان نداشت. سنجری ذاتا شاعر است.

«عاشقانه های گوته» مجموعه ای از سروده های گوته شاعر برجسته آلمانی است که با برگردان علی عبداللهی به صورت دو زبانه فراهم آمده و نشر گل آذین هم ناشر آن است. گوته به گواه فراوان به جامانده از زندگی اش یکی از شکوهمندترین با استعدادترین و ناآرام ترین عاشقان عصر خود بوده است. نخستین عشق زندگی اش را در 14 سالگی تجربه کرد و واپسین عشقش را در 70سالگی. علی عبداللهی در انتخاب انبوه عاشقانه های شاعر می نویسد: «به نظر می رسد انتخاب گزینه ای عاشقانه از میان انبوه شعرهای گوته کاری چندان دشوار نباشد، چون بیشتر شعرهای گوته عاشقانه و غنایی اند ولی چنین نیست و همین حجم از عاشقانه ها در عین بازنمایی تمام رخ نگاه شاعر به عشق، دربردارنده شماری از مهم ترین شعرهای غنایی-عاشقانه وی نیز هست.

«بچه های آینه» رمانی برای نوجوانان نوشته ماریا گریپ نویسنده سوئدی است که با ترجمه جمشید کاویانی نشر روزنه در قطع جیبی منتشر کرد. آثار این نویسنده که در سراسر دنیا ترجمه و به چاپ رسیده بیشتر حول مسائل و مشکلات جوانان است یا داستان های تخیلی برای بچه هاست. رمان بچه های آینده یک ماجرای تخیلی پر از مسائل و شخصیت های عجیب و شگفت انگیز است. سورانو یکی از شخصیت های مرموز شهر آرزوها به خاطر برآورده ساختن رویاهای همسرش دست به هر کاری می زند. اما... نشر افق از مجموعه شاهکارهای 5میلیمتری جلد یازدهم را به امیل زولا و داستان «نانتاس» اختصاص داد که با ترجمه محمود گودرزی به بازار آمد. امیل زولا در این داستان بلند، بلندپروازی ها و کوشش های یک جوان فقیر شهرستانی را برای رسیدن به ثروت و سعادت در محیط اشرافی زده پاریس به شکلی فشرده به تصویر می کشد.

«در یک جنگل تاریک تاریک» نام رمانی از روث ور نویسنده انگلیسی است که با برگردان شادی حامدی آزاد از سوی نشر نون منتشر شد. داستان این رمان درباره زنی است به اسم نورا، نویسنده ای خلوت گزین که رمان های جنایی می نویسد. تا اینکه روزی از طرف یکی از دوستانش که سال ها از او بی خبر بوده به میهمانی دوستانه ای در یکی از ییلاقات شمال انگلستان دعوت می شود. او رغبتی به ترک آپارتمان دنج و کوچک خود در لندن و رفتن به این سفر ندارد اما در فاصله کوتاه 48 ساعت بعد حوادثی اتفاق می افتد که او وقتی در بیمارستانی کیلومترها دورتر از خانه اش به هوش می آید متوجه می شود که کسی کشته شده و مدام سوالی در ذهنش تکرار می شود که چه اتفاقی افتاده است.

«رفیق دن کامیلو» رمانی از جووانی گوارسکی نویسنده مشهور ایتالیایی است که مرجان رضایی آن را به فارسی برگرداند و نشر مرکز هم ناشر آن است. جووانی گوارسکی (1908-1968) سلسله داستان های به هم پیوسته ای در نشریه کاندیدو ایتالیا می نوشت که کتاب حاضر از همان مجموعه، در 14 شماره آخر این نشریه به چاپ رسیده بود. این نشریه چاپ میلان در انتخابات سراسری سال 1948 نقش مهمی در شکست کمونیست ها داشت. گوارسکی در این مورد می نویسد: «کاندیدو دیگر وجود ندارد انتشار آن از سال 1962 متوقف شد. عمدتا به دلیل اینکه ایتالیایی های دوران معجزه اقتصادی و نگرش به چپ دیگر هیچ علاقه ای به مبارزه ضدکمونیستی ندارند.

«جان آزاده: زندگینامه امیلی برونته» به قلم کاترین فرنک که با برگردان فیروزان زهادی در سال 1385 توسط نشر فرزان روز منتشر شده بود حالا با ویراست تازه توسط همین ناشر تجدیدچاپ شده است. مقاله ای از ویرجینیا وولف درباره رمان معروف «بلندی های بادگیر» امیلی برونته ضمیمه کتاب مذکور است. روزنامه دیلی نیوز این کتاب را چیزی در حد یک اثر کامل توصیف کرده است.

«سحابی خرچنگ» رمانی نوشته اریک شوویار نویسنده انگلیسی است که مژگان جمشیدی روزبهانی آن را به فارسی برگرداند و انتشارات ققنوس ناشر آن است. این رمان پنجمین کتاب نویسنده است که آن را با آثار بکت قابل مقایسه می دانند و کراب شخصیت اصلی رمان را با شخصیت پلوم اثر معروف آنری میشو. به طوری کلی شوویار را نویسنده ای پسامدرن می دانند و سحابی خرچنگ هم رمانی پسامدرنیستی است. نه داستان معلوم دارد نه به اصطلاح سر و ته مشخص. کراب که داستان زندگی اش را در این کتاب قطعه قطعه و ناپیوسته می خوانیم شخصیتی محو و مه گونه دارد انگار از جنس سحاب است.

«همه چیز درباره نویسندگی خلاق» اثری از کرول وایتلی و چارلی شولمن است که با برگردان مهدی غبرایی از سوی انتشارات سوره مهر به بازار آمد. کرول وایتلی یکی از نویسندگان این کتاب که سابقه ویراستاری و نویسندگی دارد، دلیل نوشتن این کتاب را علاوه بر عشق به نوشتن و نویسندگی، سهیم کردن مخاطبان در تجربه اش و خلاقانه نوشتن اعلام کرده است. این کتاب که در 21 فصل تالیف و تدوین شده نوشتن داستان کوتاه و رمان و نمایشنامه، شعر و... را به خواننده آموزش می دهد، حتی مراحل خلق آثار و چگونگی فراهم کردن فضای مناسب و تدارک ابزار نوشتن را هم توضیح می دهد و تشریح می کند.