آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۱
فن آوری
۷
پول های دیجیتال

نقش آفرینی بیت کوین در تحقیقات

مترجم: صدف دژآلود
منبع: Nature

زنجیره بلوک، بستری است که بیت کوین یا به عبارتی طلای دیجیتال بر پایه آن استخراج و مبادله می شود. اکنون دانشمندان در تلاشند تا زنجیره بلوک را به حوزه علوم و تحقیقات نیز تعمیم دهند، زیرا تصور می کنند این بستر به علت ایجاد دنباله هایی از داده های فسخ نشدنی و همچنین ذخیره داده های انتشاریافته می تواند به بهبود روند بازتولید تحقیقات و فرآیند همترازخوانی کمک کند. در این میان، عده ای نیز بر این باورند بیشتر فرضیه هایی که درباره زنجیره بلوک مطرح است در اغلب موارد در مختصات واقعیت نمی گنجد و حتی چنانچه فرضیه استفاده از زنجیره بلوک در حوزه علوم و تحقیقات به واقعیت بپیوندد، موجب افزایش هزینه های تحقیقات و نیز بروز پاره ای از مسائل اخلاقی جدید در این حوزه خواهد شد.

یکی از کاربردهای زنجیره بلوک در حوزه علوم و تحقیقات این است که می تواند در جمع آوری و ذخیره داده های مربوط به فعالیت های تحقیقاتی استفاده شود. حامیان این ایده معتقدند چنانچه جمع آوری و ذخیره داده های تحقیقاتی بر پایه زنجیره بلوک صورت بگیرد، فرآیند تکرار مجدد تحقیقات انتشاریافته ای که بخصوص در باب روش تحلیل نقص دارند، بسیار تسهیل خواهد شد. بعلاوه، زنجیره بلوک در پیگیری تراکنش ها یا بهتر بگوییم اقدامات انجام شده طی فرآیند همترازخوانی کاربرد دارد. این بستر بو یژه به علت مشاهده پذیری روند بازبینی موجب برقراری حس اعتماد در میان محققان و ارزیابان می شود و درنهایت نیز ارز دیجیتال به کاربران تعلق می گیرد، اما این ایده مخالفانی هم دارد. مخالفان استفاده از زنجیره بلوک آزاد در ساماندهی داده های تحقیقاتی می گویند، زنجیره بلوک به شکلی که در تبادلات ارزی وجود دارد در بایگانی تحقیقات علمی کاربردی نیست، زیرا ذخیره هر تراکنش موجب تحمیل هزینه های مالی خواهد شد. از طرفی، روند افزایش هزینه تراکنش های تحقیقاتی به علت حجم بالای داده ها نسبت به هزینه تراکنش ارزهای دیجیتال قطعا سریع تر خواهد بود.

شاید شکل دیگری از زنجیره بلوک که عنصر ارز از مکانسیم آن حذف شده باشد، بیشتر به درد کاربردهای تحقیقاتی بخورد. زنجیره بلوک بی ارز، امنیتی را که فرآیند استخراج بیت کوین تضمین می کند، نخواهد داشت. اما به علت ساده ترشدن این سیستم به کاربران امکان می دهد بتوانند نوبتی بلوک های جدید به زنجیره اضافه کنند. این رویکرد حتی به کاهش مصرف انرژی طی انجام تراکنش نیز کمک می کند. در گیرودار این حرف وحدیث ها، محققان هم نگرانی هایی دارند و معتقدند پیش از فراهم سازی امکان استفاده از بیت کوین در حوزه علوم و تحقیقات باید به مسائل اخلاقی جدیدی که این فناوری با خود به همراه خواهد داشت نیز اندیشیده شود. به عنوان مثال، چنانچه شرکت کنندگان در تحقیق بالینی از ادامه شرکت در آزمایش ها انصراف دهند و از آن طرف، تحقیق درحال انجام در زنجیره بلوک ثبت شده باشد، آن وقت تکلیف بلوک ذخیره شده چیست؟ همچنین حتی درصورتی که هرکسی بتواند کاربر اضافه کننده داده ها را در زنجیره بلوک شناسایی کند، باز هم هستند محقق نماهای بی وجدانی که از اضافه کردن داده های تقلبی به سیستم هیچ پروایی نخواهند داشت. این بلوک هایی که یک بار به زنجیره اضافه می شوند، دیگر کسی نمی تواند اطلاعات ثبت شده شان را تغییر دهد، بلکه در سیستم زنجیره بلوک فقط می توان اطلاعات لغوشده را برچسب گذاری کرد.