آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۱
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

بیقراری در خواب، نشانه پارکینسون در مردان

طبق نتایج مطالعات، افرادی که عادت به لگد زدن یا ضربه زدن در خواب دارند ممکن است مبتلا به اختلال مرتبط با بیماری پارکینسون بخصوص در مردان باشند.

اختلال رفتار خواب و حرکت سریع چشم که عمدتا در 50 تا 70 سالگی دیده می شود و بیشتر میان مردان شایع است، با اختلال در بخشی از خواب که در آن رویاها اتفاق می افتد، مشخص می شود. در حالی که افراد سالم در طول خواب، آرام دراز کشیده و خوابیده اند، اما افراد مبتلا به بیقراری در طول خواب و بخصوص در زمان خواب دیدن، لگد و ضربه می زنند و فریاد می کشند. مطالعه نشان می دهد مردان مبتلا به این نوع بیقراری با کمبود دوپامین مواجه هستند و نوعی التهاب در مغزشان دارند. دوپامین ماده ای شیمیایی در مغز است که بر هیجانات، حرکات، احساسات لذت و درد تاثیر می گذارد.

به همین دلیل، ریسک ابتلا به پارکینسون یا دمانس (زوال عقل) با افزایش سن در این افراد بیشتر می شود. بیماری پارکینسون دقیقا زمانی رخ می دهد که گروه سلول های عصبی مغز تولیدکننده دوپامین دیگر قادر به فعالیت نیستند. این بیماران دارای التهاب در مناطقی از مغز هستند که آنجا سلول های عصبی تولیدکننده دوپامین یافت نمی شود. /مهر

حفظ سلامت سالمندان با باغبانی

طبق نتایج یک مطالعه، باغبانی در سنین بالا نه تنها به حفظ تحرک و فعالیت سالمندان کمک می کند، بلکه سلامت روانی و جسمی شان را نیز تقویت می کنند.

در حالی که ورزش منظم، مداوم و رژیم غذایی مناسب به عنوان شیوه ای برای حفظ سلامت در سنین بالا توصیه می شود، محققان به گزینه باغبانی برای حفظ سلامت افراد مسن پی برده اند.

یافته ها نشان می دهد زنان مسنی که بیش از سه ساعت در روز به کارهای خانه می پردازند و کمتر یا بیشتر از هفت ساعت در شب می خوابند، کمتر در وضعیت سلامت خوب قرار دارند. بعلاوه وضعیت مشابه، هیچ تاثیری بر سلامت مردان ندارد.

به گفته محققان، معمولا زنان مسن بیشتر وقت شان را صرف کارهای تکراری خانه داری نظیر تمیزکاری و پخت و پز می کنند، در حالی که مردان مسن وقت شان را صرف باغبانی و کارهای تعمیرات می کنند که بسیار برای تحریک ذهن موثر هستند.

کارهای روزمره زنان نظیر تمیزکاری و پخت و پز فواید محدودی دارند. چون تحرک فیزیکی همراه با این کارها نیست، ورزش محسوب نمی شوند و محرکی برای ذهن هم نیستند. از این رو به حفظ سلامت کمک چندانی نمی کنند.

اما مردان در امور مربوط به خانه به باغبانی و تعمیرات و نگهداری می پردازند که از لحاظ جسمی برای سلامت خوب هستند. / مهر

سرفه سرماخوردگی، درمان آنتی بیوتیکی نمی خواهد

سرفه ناشی از سرماخوردگی یا عفونت فوقانی تنفسی عموما نیازی به درمان ندارد و در صورتی که درمان این سرفه ها در کودکی نیاز باشد، می توان از داروهای جایگزین مانند دکسترومتورفان استفاده کرد.

یاسمین عتیقی، کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی اراک اعلام کرد: بنابر اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف داروهای ضدسرفه و ضدسرماخوردگی حاوی کدئین در اطفال کمتر از 18 سال باید محدود شود. این سازمان در حال تغییر محدودیت سنی تجویز این فرآورده هاست و هشدارهایی از جمله خطر سوءمصرف، اعتیاد، بیش مصرفی، مرگ، تنفس آهسته یا سخت به بروشور این داروها اضافه خواهد شد.

وی افزود کدئین از دسته داروهای اپیوئیک است که در ترکیب با داروهایی مثل آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها به منظور درمان سرفه و علائم مرتبط با آلرژی یا سرماخوردگی وجود دارد. / تسنیم