آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۶
زندگی: سلامت
۱۶
پیشگیری و سلامت

مراقب کلیه هایتان باشید

نارسایی کلیه یک بیماری آرام و مرموز است که هرگونه تاخیر در تشخیص و درمان آن به تخریب کلیه ها منجر می شود. متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در مراحل انتهایی بیماری یعنی آسیب دیدگی شدید کلیه ها به پزشک مراجعه می کنند.

دکتر مهری مهراد با بیان این موضوع به «ایران» می گوید: ورم دست و پا، رنگ پریدگی، ضعف و خستگی، خواب آلودگی، تنگی نفس بی دلیل و همچنین بوی بد دهان نشانه های ایجاد اختلال در عملکرد کلیه هاست. هرچند این علائم همیشه حاکی از نارسایی کلیه نیستند اما مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا باید این علائم را جدی بگیرند.

رئیس انجمن نورویورولوژی تاکید می کند: نارسایی در کلیه ها یک عامل سیستمیک است و تشخیص قطعی آن از طریق آزمایش خون و ادرار صورت می گیرد.

تجربه ثابت کرده، در صورت تشخیص بموقع یعنی تشخیص در مراحل ابتدایی، بیماری قابل کنترل است. البته نمی توان کلیه ها را به وضعیت سابق خود بازگرداند اما می توان با درمان صحیح و استفاده از داروهای نگه دارنده مانع پیشرفت بیماری و آسیب های بیشتر شد.

وی در خاتمه خاطر نشان می کند: کلیه یکی از اجزای مهم در بدن است که می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو توصیه می کنم افراد مختلف جامعه بخصوص مبتلایان به دیابت و فشار خون انجام آزمایش های دوره ای تحت نظر متخصص را جدی بگیرند.