آرشیو شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۹۷
جهان
۲۰

ترامپ: تا یک سال آینده سفارت امریکا به «قدس» منتقل نمی شود

چند ساعت پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفر به هند مدعی شد، انتقال سفارت امریکا به قدس ظرف یک سال آینده انجام می شود، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا واکنش نشان داد و این ادعا را تکذیب کرد.به گزارش «ایران»، ترامپ در مصاحبه ای با خبرنگار خبرگزاری رویترز که پرسید، آیا سفارت امریکا ظرف یک سال به بیت المقدس منتقل می شود، گفت: «ظرف یک سال؟ ما در مورد سناریوهای مختلفی صحبت می کنیم. منظور من این است که مشخص است این اقدام زمان بر خواهد بود و ما به این مساله این گونه نمی نگریم. پاسخ منفی است.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا نیز ماه گذشته میلادی گفته بود، فرآیند انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس دست کم سه سال به طول خواهد انجامید. مقام های امریکایی عوامل متعددی از جمله مسائل لجستیکی در یافتن مکان سفارت، ساخت آن و اسکان دیپلمات های امریکایی را مسائلی می دانند که باعث طولانی شدن انتقال سفارت می شود. اما شبکه خبری سی ان ان در ماه دسامبر و پس از آنکه ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، در گزارشی از نمایشی بودن این تصمیم خبر داد و نوشت، انتقال سفارت در دولت چهارساله ترامپ مانند دیگر دولت های گذشته انجام نخواهد شد.

این در حالی است که نتانیاهو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شده بود: ارزیابی من این است که این اقدام سریع تر از آنچه فکر می کنید انجام می شود، مثلا ظرف یک سال دیگر.