آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۸
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳
نگاه

بهره بردن از یک نظرسنجی معتبر و علمی

سید مهرداد سیدمهدی (رئیس خبرگزاری صداوسیما)

درخصوص مصاحبه دوشنبه شب جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم، چند نکته را عرض می کنم.

1 یکی از نکات مثبت این مصاحبه تاکید رئیس جمهور محترم بر همت و تلاش دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم بود و این که دولت، مردم را فراموش نخواهد کرد و در کنارشان خواهد بود. تاکید ایشان بر پیگیری جدی حل کامل مشکلات باقیمانده مالباختگان موسسات مالی و اعتباری، طرح اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده، تاکید بر موقتی بودن نوسانات نرخ ارز و تکذیب شایعه برنامه ریزی دولت برای افزایش نرخ ارز و جبران کسری بودجه و مهم تر از همه تاکید ایشان مبنی بر این که هدف دولت، ایجاد آرامش در جامعه و مانع شدن از شکل گیری تنش های بی مورد در اجتماع است. این موارد نکات مهم و مثبت مصاحبه دوشنبه شب جناب آقای روحانی بود.شاید به همین دلیل است که رسانه های بیگانه و برخی افراد و جریان ها از سخنان ایشان بشدت ناراحت شدند، زیرا آنها همواره به دنبال ایجاد تنش، دودستگی، دوقطبی های کاذب و اختلاف و التهاب در جامعه هستند.

2 مجری محترم این مصاحبه، چهره ای شناخته شده برای مردم بود و اکنون نیز برنامه ثابتی را هر روز در آنتن شبکه سه سیما دارد. در مجموع اجرای ایشان خوب بود اما به نظر می رسد این گونه مصاحبه ها نیازمند مجریان و کارشناسان تخصصی است. به هر حال بحث و گفت وگو درباره لایه های مختلف مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، موضوع مهمی است که جامعه نیازمند آن است؛ بخصوص اگر این گفت وگو با شخص اول اجرایی کشور باشد. دیدگاه بنده این است که گفت وگوهای بعدی با فاصله کمتر و با چارچوب تخصصی و با حضور کارشناسان آن حوزه ها برگزار شود. به عنوان مثال یک گفت وگوی مشروح با رئیس جمهور محترم، درخصوص مسائل و مشکلات اقتصادی و راه حل ها برگزار شود که کارشناسان موافق و منتقد مشی اقتصادی دولت حضور داشته باشند.

3 خوب است که همانند برخی کشورها بعد از گفت وگوی رئیس جمهور، یک نظرسنجی معتبر و علمی برگزار و نتایج آن سریع به اطلاع مردم رسانده شود. در این کشورها، رسانه های ملی آنها مسئول برگزاری نظرسنجی ها هستند.