آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۸
دانش
۷

تاثیرات مثبت وجود درختان در کلانشهرها

محققان براساس نتایج یک مطالعه جدید می گویند افزایش تعداد درختان در کلانشهرها می تواند علاوه بر فواید سلامت، منافع مالی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

به گزارش جام جم و به نقل از ایرنا، محققان کالج علوم زیست محیطی و جنگلداری دانشگاه نیویورک در آمریکا در این مطالعه محور توجه خود را بر ده کلانشهر با جمعیت حداقل ده میلیون نفر در پنج قاره جهان متمرکز کردند. محققان در این مطالعه متوجه شدند که به طور متوسط 20 درصد این کلانشهرها پوشش درختی داشتند و این پوشش حدود 500 میلیون دلار در سال فوایدی نظیر صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا به همراه دارد.

محققان با استفاده از الگوهای رایانه ای نتیجه گرفتند که این فواید با افزایش 20 درصد درختان در این شهرها دو برابر می شود. بنابراین با کاشت درخت در شهر، اهالی شهر و بازدیدکنندگان آن، از فواید مستقیمی بهره مند می شوند. استفاده از هوای پاک و خنک و حتی محصولات غذایی از جمله فواید مستقیمی است که درختان یک شهر برای اهالی آن به ارمغان می آورند.

محققان با اشاره به این که کلانشهرها ظرفیت افزایش پوشش جنگل های شهری را دارند، به این موضوع اشاره دارند که افزایش تعداد درختان در کلانشهرها، آنها را به مکان هایی پایدارتر و بهتر برای زندگی تبدیل می کند. این استدلال نشان می دهد همه مردم باید برای افزایش مناطق جنگلی شهری اقدام کنند و این کار را تنها به برنامه ریزان شهری نسپارند.