آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۹
اقتصاد جهان
۸

آغاز به کار جایگزین سوئیفت

نظام های انتقال وجه بین المللی مانند سوئیفت، به دلیل امنیت پایین و هزینه بالا و همچنین دخالت شخص ثالث، مشکلاتی را در مبادلات بین المللی ایجاد کرده است. صنعت بانکداری با حرکت به سمت فناوری بلاک چین به دنبال اصلاح این مشکلات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی پس از سال ها رکود در بخش بانکداری سنتی، اکنون تغییرات عمده ای در حال انجام است. همان طور که جهان به طور فزاینده ای به سمت یک آینده دیجیتالی حرکت می کند، تکنولوژی جدید مالی نیز در حال خلق شکل های جدیدی از نحوه انجام امور بانکی است. در حال حاضر بانک ها و شرکت های ارائه دهنده تکنولوژی مالی خدمات خود را مدرنیزه می کنند و در تلاش هستند انجام عملیات را دیجیتالی کنند. با اینحال نوآوری واقعی هنگامی آغاز خواهد شد که آنها تمرکز خود را بر بهبود نظام های قدیمی و جایگزین کردن فناوری های جدید اختصاص دهند.

یکی از مهم ترین خدمات مالی برای تجارت، توانایی ارسال سریع، امن و مقرون به صرفه نقل و انتقالات مالی بین المللی است. امروزه شرکت ها به طور عمده از نظام پرداخت سوئیفت برای ارسال و دریافت وجه در معاملات بین المللی استفاده می کنند. در حالی که این روش مزایای خاص خود را دارد، با این حال فناوری های جدیدی وجود دارند که این نظام و شیوه قدیمی نقل و انتقالات مالی را به چالش می کشند.

در حال حاضر نظام پرداخت سوئیفت رایج ترین روش برای انتقال وجه بین المللی است. بیش از 11 هزار موسسه مالی در سطح جهان از این نظام پرداخت استفاده می کنند. این تعاونی متعلق به اعضای خود است که گرچه مزایایی دارد اما در کنار آن معایب بسیاری نیز دارد. مزایای اصلی سوئیفت این است که توانایی انتقال وجوه به هر نقطه از دنیا را فراهم می کند. سوئیفت نظام شناخته شده و مورد اطمینانی برای تبادل اطلاعات نقل و انتقالات پولی محسوب می شود که از استاندارد بالا و حداقل ریسک برخوردار است. معایب اصلی این سیستم نیز این است که پردازش معاملات به کندی انجام می شود و ممکن است تا 5 روز کاری به طول بینجامد. برای انجام یک معامله چندین بانک درگیر هستند که هزینه ها را افزایش می دهد. همچنین با استفاده از این سیستم هزینه های تبدیل ارز نیز به کل مبلغ هزینه افزوده می شود.