آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۹
سلامت
۱۳
ایمنی در حوادث

قبل از راندن در جاده های برفی بخوانید

ریزش برف در هوای زمستانی برای اغلب افراد خاطره انگیز و هیجان آور است، اما برای برخی رانندگان که به دلایل مختلف مجبور به رفت و آمد در جاده های کوهستانی و برف گیر هستند، سخت و پرحادثه است؛ بنابراین برای کاهش حوادث رانندگی در جاده های برفی نکات زیر را رعایت کنید.

یک عدد بیلچه یا پاروی کوچک برای کنار زدن برف، یک کیسه نمک و ماسه برای آب کردن برف و یخ جلوی چرخ ها، سیم بوکسل، زنجیر چرخ، چراغ قوه، مایع ضدبخار و ضدانجماد برف پاک کن، کبریت، نقشه جاده، تابلوی احتیاط، لباس بادگیر، کفش سبک، کلاه گرم، آب و غذای کنسروی، چند عدد بیسکویت و یک کیف کمک های اولیه همراه داروهای مورد نیاز درخودروی خود بگذارید.

اگر باتری خودرو ضعیف است آن را شارژ یا تعویض کنید. قطب های باتری باید همیشه تمیز باشد.

ترمز، دنده و میزان آب و روغن ماشین را بررسی و فیلتر هوا و سوخت را در صورت نیاز تعویض کنید.

در صورت امکان، خودروی خود را به سیستم ترمز ضدقفل ABS مجهز کنید. این سیستم باعث جلوگیری از سر خوردن و قفل شدن چرخ ها در جاده های یخی، برفی، لغزنده یا در سر پیچ های خطرناک شده و کنترل و فرمان پذیری بهتر و راحت تری دارد.

برای موتورخودروی خود از روغن های چهار فصل استفاده کنید. به این روغن ها موادی اضافه می شود تا ویسکوزیته آن در سرما و گرما تقریبا ثابت بماند. روغن های سنگین در دمای پایین سفت می شوند و روان کاری مور نیاز را انجام نمی دهند.

تیغه های برف پاک کن جلو و عقب خودرو را بازدید کنید و از باز بودن سوراخ های چشمی شیشه شوی ماشین اطمینان حاصل کرده، مخزن آب شیشه شوی را با یک ماده پاک کننده ضدانجماد پر کنید.

مطمئن شوید خودرو حاوی ضدیخ است.

اگر در برف گیر بیفتید موتور خودرو تنها منبع گرمایشی شماست. پس در فصول سرد سال همواره نیمی از باک را پر نگه دارید و نگذارید سطح سوخت پایین بیاید.

اگر در جاده های پربرف زیاد رفت و آمد دارید از لاستیک های مخصوص برف استفاده کنید. در غیر این صورت زنجیر چرخ ببندید.

فشار باد لاستیک ها را کنترل و از سالم بودن لاستیک زاپاس اطمینان حاصل کنید.

از سالم بودن چراغ های جلو و عقب، چراغ مه شکن، فلاشرها، چراغ ترمز و دنده عقب مطمئن شوید.