آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۰
اقتصاد
۴

بخشنامه بانک مرکزی درباره رمزنگاری تمام تراکنش های مالی

سرقت اطلاعات بانکی به حداقل می رسد

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای و به منظور ارتقای سطح امنیت و مبادلات کارتی اعلام کرد از نیمه بهمن ماه تمام تراکنش های مالی بجز پرداخت قبوض عمومی منوط به رمزنگاری مبدا تا مقصد تراکنش خواهد بود.

به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی، مطابق این بخشنامه اطلاعات حساس کارت، همچون رمز دوم نباید از مسیرهایی که فاقد رمزنگاری مناسب بوده و امکان ذخیره سازی یا مشاهده آن توسط عواملی غیر از بانک یا ارائه کننده خدمات پرداخت وجود دارد، مبادله شوند.

این بخشنامه اولین گام برای ارتقای سطح امنیتی بسترهای موجود مبادلات پولی مردم است و بر این اساس حرکت به سمت استفاده از سایت ها و برنامه های کاربردی بانک ها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت برای مبادلات کارتی بدون حضور فیزیکی کارت به عنوان راه حل ایمن توصیه می شود.

به گزارش بانک مرکزی در بخشنامه یادشده و به منظور ارتقای سطح خدمات برنامه های کاربردی پرداخت همراه، امکان استعلام مانده حساب متصل به کارت برای تمام کارت های بانکی در مرکز شتاب فراهم می شود.

به گزارش میزان، ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در خصوص جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی در ارتباط با امنیت مبادلات کارت های بانکی گفت: این بخشنامه برای افرادی که خدمات پرداخت ارائه می کنند بستری فراهم می کند که از مسیر یا حالتی استفاده کنند که از لحظه ورود اطلاعات کارت تا لحظه پردازش در بانک، اطلاعات به صورت رمزنگاری شده مخابره شود.

وی افزود: این مساله احتمال شنود و ذخیره سازی غیرمجاز داده ها برای سوءاستفاده احتمالی از داده های افراد را به حداقل می رساند.

حکیمی، یکی دیگر از فواید این بخشنامه را چنین بیان کرد: در حال حاضر برنامه های کاربردی متنوعی برای عملیات پرداخت روی تلفن های همراه از سوی شرکت ها و بانک های ارائه کننده خدمات، توسعه پیدا کرده و با توجه به این که سیاست امنیت در این برنامه ها بیش از سایر روش های پرداخت است، این امکان را فراهم کردیم که برخی از اطلاعات را به صورت شتابی در این برنامه های کاربردی انتقال دهیم.

گفتنی است بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، ارتقای سطح خدمات برنامه های کاربردی پرداخت همراه، امکان استعلام مانده حساب متصل به کارت برای تمام کارت های بانکی در مرکز شتاب فراهم می شود.