آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۰
دانش
۷

دانش روز

نانو جاذبه ای بومی، علیه آلودگی هوا

محققان دانشگاه تربیت مدرس از ضایعات درخت انجیلی برای سنتز ارزان قیمت یک نانو جاذب گاز دی اکسید کربن استفاده کردند. این نانو جاذب را می توان در قسمت خروجی دودکش کارخانه ها و اگزوز خودروها نصب کرد. دی اکسید کربن امروز به عنوان مهم ترین گاز موثر در پدیده گرمایش جهانی مطرح است. از سوی دیگر، کارخانه ها و اگزوز خودروها به عنوان اصلی ترین منبع تولید گاز دی اکسیدکربن و آلودگی هوا شناخته می شوند. از این رو امروز یافتن راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوا بسیار حائزاهمیت است. فناوری نانو نیز در این راه به کمک محققان آمده است.

به گزارش جام جم از ستاد ویژه فناوری نانو، دکتر حبیب ا... یونسی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، از درخت انجیلی به عنوان یک گونه بومی شمال کشور یاد کرد و افزود: هدف اصلی این تحقیق، تولید نانو جاذب های کربن فعال با ظرفیت بسیار بالا برای جذب دی اکسید کربن از منابع نقطه ای انتشار آن است. در این تحقیق از زیست توده درخت انجیلی به عنوان یک گونه بومی در شمال کشور به عنوان پیش ماده جهت تولید کربن فعال استفاده شده است. وفور و سهولت دسترسی از دلایل اصلی استفاده از زیست توده درخت انجیلی به عنوان پیش ماده این نانو جاذب است.

به گفته یونسی در این تحقیق روشی جهت تولید کربن فعال ابداع شده است، به این صورت که میزان مصرف آب و فعال ساز، به عنوان مهم ترین اجزای هزینه بر فرآیند سنتز، تا حدود 99 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سنتز کربن فعال با این روش با حفظ کیفیت و بدون ورود پساب به محیط زیست انجام می شود. هزینه تمام شده این نانوجاذب بسیار پایین برآورد شده و از سوی دیگر کارایی آن در حذف گاز دی اکسید کربن نسبت به نمونه های مشابه بالاتر است.

ساخت دستگاه های تولید رگ مصنوعی

محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران موفق به ساخت دو دستگاه برای تولید رگ مصنوعی شدند. به گزارش جام جم و به نقل از مهر، پروین شکراللهی مدیر گروه پلیمرهای زیست سازگار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی درخصوص پروژه تولید رگ مصنوعی می گوید: ما موفق شدیم در این پژوهشگاه، پایان نامه شش سال گذشته یکی از دانشجویان ارشد را با توجه به نیاز بازار، به مرحله اجرایی برسانیم.

او درخصوص این طرح که مبنی بر تولید رگ مصنوعی است، می افزاید: به دلیل این که بخشی از مرگ و میر سالانه ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است و تولید رگ های مصنوعی در این زمینه می تواند موثر واقع شود، درصدد آمدیم که رگ های مصنوعی را تولید کنیم. در راستای تولید این رگ ها، موفق به تولید دو دستگاه نیز شدیم که اکنون در مرحله ثبت اختراع هستند و در راستای تولید غشاهای تفلونی (رگ های مصنوعی) کاربرد دارند. این محصول از 6 تا 8 میلی متر قابل تنظیم است؛ همچنین قطر این رگ از نانومتر تا میکرومتر تغییر می کند که از اندازه نانو برای خروج گاز خون و از اندازه میکرو برای کارهای تحقیقاتی استفاده می شود.

مدیر گروه پلیمرهای زیست سازگار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با بیان این که این رگ مصنوعی از جنس غشای تفلونی است، می افزاید: با توجه به این که این بیماری در میان دیگر بیماری ها شایع تر است و در موارد حاد، درمان آن نیازمند استفاده از پروتز خواهد بود، از این رو استفاده از پروتزهای عروقی یا رگ مصنوعی می تواند در این زمینه کارساز باشد. پروتزهای عروقی تفلونی برای مدت طولانی، انتخاب اصلی جراحان عروق در سراسر جهان است. در همین راستا رگ مصنوعی از جنس غشای تفلونی تولید شده است که ویژگی های زیست سازگاری، خون سازگاری و سهولت استفاده از آن را دارد.