آرشیو یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۲۵۳
گردشگری
۱۷

سالانه 5/ 2میلیون گردشگر به موزه شاعر ایرانی در کشور همسایه می روند

درآمدزایی توریستی ترکیه از «مولانا»

دنیای اقتصاد: موزه مولانا در قونیه، در سال 2017 بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به موزه های توپکاپی و ایاصوفیه در استانبول داشته و شمار بازدیدکنندگان آن به حدود 5/ 2 میلیون نفر رسیده است. این موزه عمدتا مورد علاقه ایرانیان،چینی ها و تایوانی ها بوده است. به گزارش دیلی صباح، موزه مولانا با به نمایش گذاشتن فرهنگ عرفانی جلا ل الدین محمد بلخی که در ترکیه به «رومی» معروف است، 2 میلیون و 571 هزار و 267 گردشگر جذب کرده بود که این میزان در سال 2016 به 2 میلیون و 429 هزار و 531 نفر رسیده بود. سال گذشته بیشترین علاقه به این موزه از سوی اتباع کشورهای شرق آسیا بود.

مدیر گردشگری و فرهنگ شهری در گفت وگو با خبرگزاری «آنادلو» گفت: «این موزه در سال 2016 و 2017 بیشترین بازدید را در میان موزه های ترکیه داشته است.» عبدالستار یارار معتقد است موزه مولانا تعداد بازدیدکنندگان را در سال های آینده افزایش خواهد داد. وی اضافه کرد: «اکثر گردشگرانی که از این موزه بازدید می کنند، از ایران، چین، تایوان، ایالات متحده و ژاپن هستند.» یک ششم تمام بازدیدکنندگان، گردشگران بین المللی بوده اند و براساس گفته های یارار، گردشگران قونیه را برای گردشگری فرهنگی ترجیح می دهند.

وی اعلام کرد: «در طول «شب عروس»، سالمرگ مولانا در 17 دسامبر 1273 میلادی(672شمسی)، تقریبا 6500 توریست در مدت 10 روز در سال 2016 از قونیه بازدید کردند و این میزان در سال 2017 به 9500 نفر افزایش یافته است. اکنون یک قطار پرسرعت به گردشگران اجازه می دهد با سرعت بیشتری از استانبول و آنکارا به قونیه بروند. تعداد پروازها نیز در طول این فستیوال در هر سال افزایش یافته است.» مهم ترین اثر مولانا، «مثنوی» در سراسر جهان کتاب مشهوری به شمار می رود. یارار ادامه می دهد: «ما آنچه می توانیم انجام می دهیم تا تعداد گردشگران را هم از ترکیه و هم از خارج افزایش دهیم و مزار رومی در موزه قرار خواهد گرفت تا حال و هوای معنوی موزه را خاص تر کند.» ترکیه درحالی از برند مولانا برای توسعه گردشگری خود بهره می گیرد که به گزارش «دنیای اقتصاد»، ایران همچنان نتوانسته است از طریق برگزاری رویدادهایی با محوریت این شاعر بزرگ ایرانی به درآمدهای گردشگری خود بیفزاید.