آرشیو دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۲۵۴
بازار دیجیتال
۲۶
نورسیده

تولدت مبارک آی پد

آی تی ایران: 8 سال پیش در چنین روزی استیو جابز از محصولی رونمایی کرد که مسیر تکنولوژی را تغییر داد. تا آن زمان همه کمپانی ها به فکر ساخت موبایلی شبیه آی فون بودند و آی فون هم یکه تاز بازار موبایل بود. در همین زمان استیو جابز برگ برنده دیگری را رو کرد که همه را شگفت زده کرد. 10 سال پیش از آی پد، استیو جابز مک بوک را روی همین استیج معرفی کرد و چند سال قبل هم آی فون را معرفی کرد که مراسم معرفی این سه محصول را می توان به عنوان مهم ترین روزهای کاری استیو جابز دانست.

استیو جابز آن زمان اپل را به عنوان بزرگ ترین کمپانی موبایل دنیا معرفی کرد و واقعا هم در آن زمان اپل از نوکیا و حتی سامسونگ هم بزرگ تر بود. استیو جابز نوت بوک ها (لپ تاپ های باریک و سبک) را کامپیوترهایی ضعیف با کیفیت پایین تعریف کرد و محصولی انقلابی را عرضه کرد که صفحه نمایش 7/ 9اینچی داشت و نام آن را آی پد گذاشت. استیو جابز سال 2010 که اولین آی پد آماده عرضه به بازار شده بود در مصاحبه ای گفت آی پد مهم ترین محصولی است که در زندگی اش معرفی کرده. اولین آی پد با اسم K48 و نام تجاری آی پد 1 وارد بازار شد. این آی پد صفحه نمایش 7/ 9 اینچی داشت و با کیفیت تصویر 768 در 1024 و 132 پیکسل در هر اینچ در دو نسخه وای فای تنها و وای فای با 3G به بازار معرفی شد. نسخه اول آی پد به پردازنده اختصاصی اپل یعنی A4 مجهز شد و فقط 256 مگابایت حافظه رم داشت که با فضای ذخیره سازی 16 گیگابایت، 32 گیگابایت و 64گیگابایت وارد بازار شد. باتری این محصول بی نظیر می توانست 10 ساعت بدون وقفه روشن بماند و کار کند.

آن زمان هم مثل امروز محصولات اپل پیش از معرفی تا حد زیادی لو می رفتند. پیش بینی های آن زمان نشان می داد که همه انتظار داشتند قیمت آی پد از هزار دلار آغاز شود. اما برنامه ریزی و مدیریت لجستیک استیو جابز باعث شد تا این محصول بی نظیر با قیمت 499 دلار معرفی شود. از همان نخستین روز معرفی هم اپل و هم تحلیلگران مطمئن بودند آی پد محصول پرفروش و موفقی خواهد شد. پس از اینکه فروش این محصول آغاز شد گزارش رسانه های دنیا منتشر شد و تقریبا همه نقد و بررسی ها این محصول را ستایش کردند و آن را بدون ایراد خواندند که این موضوع هم تاثیر بسیاری در فروش آی پد 1 داشت. آی پد 1 با آی اواس نسخه 2/ 3 کار خود را آغاز کرد و تا نسخه 4 را هم دریافت کرد.