آرشیو سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۳۲
اقتصادی
۴

پس از ایجاد ارزش افزوده

خارجی ها سنگ های قیمتی ایرانی را چند برابر نرخ واقعی به کشورمان می فروشند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تایلندی ها سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خام را از ایران وارد می کنند و سپس با ارزش افزوده و قیمتی چندین برابر به کشورمان می فروشند.

بهزاد خسروی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه صنعت گوهر تراشی و تولید کاغذ از سنگ در ایران مغفول مانده است، اظهار کرد: با صنعت گوهر تراشی در استانی مانند لرستان که بین سه تا پنج درصد از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جهان را در خود جای داده است، می توان تحول ویژه ای در حوزه اقتصادی استان و کشور ایجاد کرد.

خسروی با تاکید بر اینکه در کشور ما 22 هزار بقعه متبرکه وجود دارد، گفت: 500 هزار نفر از مردم کشور در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه فروشنده کالاهای چینی و تایلندی مانند تسبیح، دستبند، انگشتر و از این قبیل هستند. تایلندی ها سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خام را از ایران وارد می کنند و سپس با ارزش افزوده و قیمتی چندین برابر به کشورمان می فروشند.

وی افزود: صنعت گوهر تراشی با داشتن دو تریلیون دلار گردش مالی در جهان پس از نفت و توریسم، سومین میزان بالای گردش مالی در جهان را داراست و این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که به قطب گوهرتراشی تبدیل شویم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سالانه چهار میلیارد دلار کاغذ به کشور وارد می شود، ادامه داد: بابت تولید هر تن کاغذ در کشور یک هکتار جنگل درختی و منابع آبی زیادی از بین می رود در حالی که تولید کاغذ از سنگ، مشکلی برای محیط زیست نیز ایجاد نمی کند.

خسروی بیان کرد:در مناطقی مانند استان های لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری که دارنده سنگ آهک با مقادیر بالای 90 درصد کربنات کلسیم هستند، می توان کارخانه های تولید کاغذ از سنگ را راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه کاغذ تولیدی از سنگ ده برابر مقاوم تر از کاغذ تولیدی از چوب است، گفت: قیمت تولید کاغذ از سنگ 30 درصد پایین تر از تولید کاغذ از چوب است و در کمتر از دو سال به وسیله صنعت گوهرتراشی و تولید کاغذ از سنگ می توان بیش از یک میلیون شغل پایدار ایجاد کرد.