آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۳۳
شهرستان ها
۷

ساخت دستگاه بازیافت گرم آسفالت

مدیر شرکت دانش بنیان ارومیه ای گفت: برای نخستین بار در دنیا دستگاه بازیافت گرم آسفالت با تکنولوژی مایکروویو در ارومیه طراحی و ساخته شد.

مهرداد فوج لعلی اظهار کرد: آسفالت مستعمل جزء موادی است که می تواند بعد از بازیافت وارد چرخه صنعت شود و در این راستا دستگاه بازیافت آسفالت توسط تکنولوژی مایکروویو طراحی شده و به مرحله تولید پرتوتایپ رسیده که این محصول فناوری با همکاری پیمان حمیدی و اشکان خدا بنده لو اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: این دستگاه توسط شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی تجاری سازی شده است که در این تکنیک از سوختن قیر جلوگیری شده و دمای آسفالت تا 140 درجه سلسیوس افزایش می یابد.

این مخترع جوان کشورمان بیان کرد: این دستگاه در دو مدل پیوسته ریلی و کابینی ساخته شده است که مدل پیوسته آن برای استقرار در کارخانه های آسفالت و بازیافت تناژ بالای آسفالت مستعمل طراحی شده و مدل کابینی به صورت پشت تریلی است و توسط خودروهای وانت و باری قابل کشش و حمل می باشد که با برق ژنراتور می تواند کار کند.

فوج لعلی اضافه کرد: در واقع به وسیله این دستگاه می توان پس از برداشت آسفالت مستعمل از جاده ها و خیابا ن ها به منظور تعمیرات و حفاری در مدت یک ساعت دوباره همان آسفالت را برای پوشش مجدد استفاده کرد.

وی در خصوص مزیت های این محصول، تصریح کرد: مصرف بالای انرژی، عدم نیاز به مواد افزودنی به آسفالت، اگزوز پاک و عدم آلایندگی محیط زیست، قابل حرکت بودن و سرعت بالای بازیافت از جمله مزایای آسفالت بازیافتی است.

مدیر شرکت دانش بنیان مطرح کرد: با استفاده از این تکنیک می ‍ توان آسفالت بازیافت شده را به یک سوم قیمت آسفالت نو عرضه کرد این کار هم موجب حفظ محیط زیست می شود و هم اشتغال زایی و درآمدزایی از ماده زاید را به دنبال خواهد داشت.