آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۷۵
جهان
۷

کشورهای اروپایی بر سر بحران مهاجران به توافق رسیدند

پایان تقسیم پناه جویان

در اوج بحران پناه جویی در سال 2015، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایتالیا و یونان وعده دادند تعدادی از پناه جویان این دو کشور را خواهند پذیرفت. به گزارش دویچه وله، از این پس دیگر به ندرت پناه جویی از دو کشور جنوبی عضو اتحادیه اروپا، ایتالیا و یونان، به آلمان انتقال می یابد و به عنوان پناه جو پذیرفته می شود. روزنامه آلمانی «دی ولت» به نقل از سخنگوی وزارت کشور آلمان می نویسد: «آلمان روند تقسیم پناه جویان را در سال 2017 به انجام رسانده است».

به گفته سخنگوی وزارت کشور آلمان، در هفته های آینده فقط «گهگاه» انتقالی صورت خواهد گرفت و آن هم درباره پناه جویانی خواهد بود که انتقال آنها در سال پیش ممکن نبوده است. زمانی که در سال 2015 روزانه هزاران پناه جو وارد کشورهای ایتالیا و یونان می شدند که در مرزهای اتحادیه اروپا واقع هستند، بقیه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کردند به آنها کمک خواهند کرد. قرار بود در مجموع 160 هزار پناه جویی که وارد ایتالیا و یونان شده بودند، در میان کشورهای دیگر تقسیم شوند؛ اما تاکنون فقط 25 هزار نفر از پناه جویان یادشده به کشورهای دیگر انتقال یافته اند.

آلمان در ابتدا با پذیرش 27 هزار پناه جو از ایتالیا و یونان موافقت کرده بود؛ اما در عمل فقط 10 هزارو 265 نفر- چهارهزارو 894 نفر از ایتالیا و پنج هزار و 371 نفر از یونان- به آلمان منتقل شده اند. به گفته سخنگوی وزارت کشور آلمان، با این همه، آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین تعداد پناه جویان از ایتالیا و یونان را در خاک خود پذیرفته است. روزنامه «دی ولت» با استناد به اظهارات مقامات دولت آلمان در برلین، می نویسد: شمار افرادی که معیارهای پذیرش و انتقال را برآورده می کردند، بسیار کمتر از آن بوده که انتظار می رفته است.