آرشیو شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۰۹
اجتماعی
۷

اقدام «بیمه سلامت» برای پیشگیری از سوء استفاده های «بیمه ای» در تهران

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران از راه اندازی کمیته های تحلیل هزینه در راستای پیشگیری از سوءاستفاده هایی که از دفترچه های بیمه می شود، خبر داد و گفت: مواردی داشتیم که افرادی دفترچه های بیماران را بدون اطلاع خودشان برمی داشتند، برگه آن را جدا کرده و با جعل مهر پزشک، نسخ صوری ایجاد کرده و به دریافت داروهایی اقدام می کردند.

دکتر مهدی قنادی با بیان اینکه از طرفی یکسان سازی خدمات ارائه شده نیز می تواند در برون رفت از مشکلات اعتباری موثر باشد، افزود: در حال حاضر کمیته های بیمه پایه در استان ها فعالند و به صورت ماهیانه جلساتی را برگزار می کنند. اگر این کمیته ها طی بازرسی هایشان از مراکز مختلف تخلفی دیده باشند به یکدیگر اطلاع داده و بر اساس آن به صورت مشترک عمل می کنند. وی افزود: البته ما در قالب لیستی، خدمات بیمه پایه را به صورت یکسان ارائه کرده ایم و این خدمات در شورای عالی بیمه تعریف شده اند و بسته ای واحد را ابلاغ کردند که بر اساس آن به نوعی تمام تعهدات در بیمه پایه یکسان است.

قنادی با تاکید بر لزوم مشترک و شفاف بودن بانک اطلاعاتی بیمه های پایه، ادامه داد: در حال حاضر این اقدام از سوی بیمه تامین اجتماعی رخ داده است که البته باید اطلاعات شفاف تر باشند. بیمه نیروهای مسلح هم در این زمینه باید اطلاعاتش را وارد بانک اطلاعاتی کند. البته نیروهای مسلح به دلیل مسائل امنیتی اطلاعات پرسنلش را در این بانک اطلاعاتی قرار نمی دهد، اما به هر حال اگر تمام اطلاعات بیمه شدگان به صورت یکسان و مشترک جمع شود، می توان بودجه درمان را به نسبت هر سازمان تقسیم و از اتلاف هزینه جلوگیری کرد.

قنادی با بیان اینکه یکی از وظایف ما شناسایی بیمار در هنگام دریافت خدمت است، گفت: در زمان تحویل دارو در داروخانه ها اصلا شناسایی نمی کنیم که دارو را به چه کسی تحویل داده ایم. این درحالی است که شناسایی تحویل گیرنده دارو می تواند از بسیاری از سوءاستفاده ها جلوگیری کند؛ چراکه مواردی داشتیم که افرادی دفترچه های بیماران را بدون اطلاع خودشان برمی داشتند، برگه آن را جدا کرده و با جعل مهر پزشک نسخ صوری ایجاد کرده و به دریافت داروهایی اقدام می کردند.