آرشیو شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۶
سلامت
۱۳

قندخون بالا، به زوال شناختی منجر می شود

افراد مبتلا به قندخون بالا ممکن است بیش از همسن و سال های سالم خود مبتلا به زوال شناختی بلندمدت شوند. به گزارش مهر، مطالعه حدود 5000 فرد بزرگسال مسن در بریتانیا نشان داده است تلاش برای به تاخیر انداختن شروع درمان دیابت یا کنترل قندخون می تواند از روند پیشرفت بعدی کاهش عملکرد مغز پیشگیری کند.

درحالی که در مطالعات قبلی ارتباط زوال شناختی با دیابت مشخص شده است، مطالعه جدید یکی از بزرگ ترین پژوهش هایی است که رابطه مستقیم بین میزان HbA1c (هموگلوبین گلیکوزی شده) به عنوان معیار کنترل قندخون و ریسک متعاقب زوال شناختی را نشان می دهد.

محققان امپریال کالج لندن و دانشگاه پکینگ چین با استفاده از داده ها، عملکرد شناختی را ارزیابی و آنها را هر دو سال یکبار مجدد بررسی کردند. سپس از مدل سازی رایانه ای برای تعیین هر گونه رابطه احتمالی استفاده شد.

بررسی ها نشان داد هر یک mmol/mol افزایش در HbA1c ارتباط قابل توجهی با کاهش امتیاز تست شناختی، تست حافظه، تست عملکرد اجرایی داشت که همگی این موارد نشانه زوال عملکرد شناختی هستند.

محققان دریافتند درحالی که عملکرد شناختی با افزایش سن در تمامی شرکت کنندگان، چه دیابتی و چه غیردیابتی افزایش می یابد، اما زوال شناختی کلی در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت افزایش قابل توجهی داشت.