آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۷
دانش کسب و کار
۷

سرمایه گذاری گوگل در استارت آپ اندونزیایی درخواست خودرو

استارت آپ اندونزیایی درخواست موتور و خودرو گوجک (Go-Jek) مبلغ 2/1میلیارد دلار با ارزش گذاری چهار میلیارد دلار از گوگل و دو شرکت سرمایه گذاری دیگر در سنگاپور و چین سرمایه جذب کرد. به گزارش نوپانا، شرکت گوجک از سه صندوق، متشکل از گوگل، یک صندوق چینی و سنگاپوری مجموعا 2/1 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و ارزش این استارت آپ حمل ونقل آنلاین اکنون به چهار میلیارد دلار رسید. این اقدام نخستین سرمایه گذاری گوگل در کشور اندونزی پس از هند به شمار می رود.

نکته جالب توجه حضور دو رقیب جدی یعنی اوبر (Uber) و گرب (Grab) در کشور اندونزی است و این سرمایه گذاری در حالی رخ داده که از نظر دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، منطقه جنوب شرق آسیا (موقعیت جغرافیایی که کشور اندونزی در آن واقع شده) برای این شرکت سوددهی ندارد. اما این منطقه شاهد رشد گسترده ای از این منظر بوده است. اگر صحبت خسروشاهی درست باشد، آن وقت گوگل در بازاری سرمایه گذاری کرده که سودده نیست. با وجود حضور اوبر و گرب در اندونزی، گفته می شود گوجک در جایگاه جلوتری از دو رقیب خود قرار دارد. براساس داده های گوگل، پیش بینی می شود وسعت بازار شرکت های حمل ونقل آنلاین در این منطقه تا سال 1404/ 2025 میلادی به 20/1 میلیارد دلار برسد، در حالی که اکنون وسعت آن 1/5 میلیارد دلار است.

گوجک استارت آپ فعال در زمینه حمل ونقل آنلاین است که سال 1390/ 2011 تاسیس شد و فعلا فقط در اندونزی خدمات دهی می کند. این شرکت در هفت سال توانسته به اندازه چهار استارت آپ یونیکورن در اندونزی ارزش آفرینی کند. گوجک غیر از سرویس تاکسی آنلاین، سرویس پیک موتوری، حمل بار و سرویس پرداخت را نیز دارد.