آرشیو دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۸
اقتصاد
۴

توقف خدمات USSD منتفی شد

در حالی که براساس ابلاغیه بانک مرکزی قرار بود جلوی ارائه خدمات مبتنی بر کدهای دستوری تا 15 بهمن گرفته شود، اما وزیر ارتباطات دیروز از منتفی شدن اجرای این تصمیم خبر داد.

طی هفته گذشته ابلاغیه بانک مرکزی به بانک های کشور مبنی بر توقف خدمات روی کدهای دستوری USSD تا 15بهمن جاری خبرساز شد و بانک مرکزی این بخشنامه را برای ارتقای امنیت پرداخت الکترونیک ابلاغ کرد.

همچنین گفته شد برای ارتقای امنیت باید اپلیکیشن های بانکی جایگزین شود؛ پیش از این نیز گزارش هایی درباره ناامن بودن بستر ارتباطی USSD منتشر شده و کارشناسان نظرات متعددی در این باره داشتند.

اغلب آنها معتقدند ارتباط گوشی با حساب های بانکی به شکل غیررمز صورت می گیرد که در نهایت می تواند به سرقت رمز دوم مشترکان و دزدی از حساب آنها منجر شود. با این حال، وزارت ارتباطات به علت استفاده ده ها میلیون شهروند از این خدمات، با قطع آنها مخالفت کرد و درنهایت دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از منتفی بودن بحث حذف خدمات USSD داد. محمدجواد آذری جهرمی عنوان کرد: در تفاهمی که با ولی ا... سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی داشتم، بنا شد با رعایت الزاماتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه، موضوع توقف خدمات پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD فعلا منتفی شود.

صنعت پرداخت الکترونیک آماده حذف بستر USSD

در همین زمینه محمدعلی ترابیان، مدیرعامل شرکت به پرداخت می گوید: اجرای این ابلاغیه می تواند تاثیری مثبت برای مردم به لحاظ دریافت خدمات و محصولات به روزتر، کاربر پسندتر با قابلیت بیشتر و در بستری با امنیت بالا همراه داشته باشد و شرکت های ارائه کننده خدمات نیز امکانات خود را در جهت ارتقای خدمات در بسترهای امن تر و تنوع بیشتر به کار خواهند گرفت.

وی گفت: در صورت همکاری منطقی و به دور از هیاهو و جریان سازی های غلط بازیگران اصلی، مانع جدی برای خدمات رسانی به مردم و کاربران دیده نمی شود. بدون شک با وجود نرم افزارهای موبایلی مناسب در بازار که پاسخگوی کامل نیازهای کاربران باشد؛ مشکلی نیز در تامین و ارائه خدمات فروش شارژ به کاربران وجود ندارد و حتی منافع سایرذی نفعان در شرایط جدید قابل حصول خواهد بود.