آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۰۲۱
دیپلماسی
۶
سوژه روز

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»: تشکیل کارگروه مشترک با اروپا درباره ایران، رویای امریکا است

منبع: اعتماد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در جلسه پرسش و پاسخ هفتگی به سوال های خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی پاسخ داد. در این جلسه، خبرنگار اعتماد از او سوال کرد: اخیرا شاهد موافقت سه کشور اروپایی با تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی اصلاح یا اضافه کردن الحاقیه به برجام بودیم. آیا این موافقت تروئیکای اروپایی با تشکیل کارگروه به معنای موافقت با شروط رییس جمهور ایالات متحده درباره برجام است؟ آیا این سه کشور پیش یا پس از تشکیل کارگروه با ایران مشورت و تبادل نظری داشته اند؟ بهرام قاسمی در پاسخ گفت: فرض سوال نادرست است. ما سخنی درباره تشکیل کارگروه مشترک میان سه کشور اروپایی و امریکا به شکل رسمی از اروپایی ها نشنیده ایم. تصور می کنم باز هم امریکایی ها بر اساس عادت غلط و دیرینه رویاهای خود را از زبان دیگران مطرح می کنند و این خواب و رویا به این صراحت که امریکایی ها مطرح می کنند، محقق نخواهد شد. او در پاسخ به سوال دیگری از «اعتماد» مبنی بر اینکه آیا تشکیل این کارگروه را تکذیب می کنید، گفت: ما هیچ اطلاعی از تشکیل این کارگروه نداریم و خبری به ما در این خصوص داده نشده است.

عملیات ترکیه در سوریه متوقف شود

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران در دوران پساداعش از تحولات سوریه کنار گذاشته شده است، گفت: من اینگونه به مسائل سوریه نگاه نمی کنم. ایران، روسیه و ترکیه بر ادامه رایزنی های قبلی خود در آستانه، همکاری خود را ادامه می دهند.

وی افزود: آنچه توسط ترکیه درسوریه اتفاق افتاده است و می توانم درباره آن صحبت کنم این است که باید عملیات ترکیه متوقف و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. ادامه این روند توسط ترکیه می تواند به بازگشت بی ثباتی و ناامنی و تروریسم در سوریه کمک کند، همانطور که برخی اخبار از دمشق حاکی از اقدامات جدید تروریست ها است. حتما ترکیه باید در خصوص اقدامات خود بازنگری کند و هر چیزی که درباره سوریه وجود دارد می تواند در قالب پروسه آستانه و مذاکراتی که در جریان است، مورد گفت وگو و رایزنی قرار گیرد. ما در حال مذاکره و رایزنی با هر دو کشور (ترکیه و روسیه) هستیم و این رایزنی ها ادامه خواهد داشت.