آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۹
فوتبال ایران
۱۱

این مراکش ترسناک

کاش همه آنها که تیغ برداشته اند و به صورت تیم ملی می کشند، یکشنبه شب، فینال جام ملت های آفریقا را می دیدند. مراکش که با اقتدار به فینال رسیده بود، در فینال هم کاری کرد که هیچ کارشناسی در شایستگی و لیاقت این تیم برای قهرمانی شک نکند.

مراکش در فینال دنیا را پیش چشم نیجریه، تیره و تار کرد و با 4 گل به برتری رسید تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. اقتدار مراکش در این دوره از بازی ها نشان داد بازی با مراکش، سخت ترین بازی ما در جام جهانی روسیه خواهد بود. همه می دانند که شیوه بازی ما در برابر اسپانیا و پرتغال چگونه است. تکلیف ما برای آن دو بازی کاملا روشن است. ما قرار است هم در برابر اسپانیا و هم در برابر پرتغال یک بازی 100 درصد دفاعی انجام دهیم. این دو تیم و بخصوص اسپانیا از مهره هایی کارآمد و تکنیکی برخوردارند که به هیچ یک از آنها نباید فضا برای نفس کشیدن بدهیم؛ اما جام ملت های آفریقا و بخصوص دیدار فینال فرصت خوبی بود تا با حریف اول تیم ملی در روسیه آشنا شویم. یکشنبه دیدیم که این تیم چه توانی در همه خطوط دارد؛ از خط دروازه گرفته تا خط حمله.

مراکش در جام ملت های آفریقا نشان داد این تیم نه به دلیل ستاره های بزرگی که در اختیار دارد، بلکه به دلیل تفکر تاکتیکی حاکم بر این تیم به قدرت رسیده. هروه رنارد فرانسوی روی نیمکت این تیم نشسته و هم در بازی های مقدماتی جام جهانی در قاره آفریقا و هم در جام ملت های آفریقا (که هر دو آنها امسال به سرانجام رسید) تیم را به بهترین شکل ممکن هدایت کرد.

جام ملت های آفریقا که شبکه ورزش با هوشمندی آن را به صورت مستقیم پخش کرد، فرصت مناسبی بود تا بدانیم تیم ملی ایران چه کار سختی در روسیه دارد. کارلوس کی روش برای آن که تیمش را برای این سه بازی دشوار آماده کند، باید چند برابر شرایط عادی انرژی بگذارد و بازیکنانش را بسازد. کاش حساسیت این سه بازی را همه بدانند.