آرشیو دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۶
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر

مهار افسردگی پس از جراحی سینه

دکتر امیررضا معتبر (متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی)
خواهرم 35 سال دارد. سه سال پیش به سرطان پستان مبتلا شد. خوشبختانه بیماری او در مراحل ابتدایی تشخیص داده شد و با جراحی و شیمی درمانی درمان شد. اما برداشتن سینه، مشکلات روحی و روانی بسیاری برای او ایجاد کرده است. خواهرم در گذشته زنی شاداب بود اما حالا از افسردگی شدید رنج می برد. اخیرا شنیده ام که امکان بازسازی سینه وجود دارد. لطفا مرا راهنمایی کنید با وجود گذشت 3 سال از جراحی خواهرم امکان بازسازی سینه برای او هم وجود دارد؟

امروزه علم جراحی پلاستیک آنقدر پیشرفت کرده که عمل بازسازی پستان با جدیدترین روش ها برای تمام بیماران قابل انجام شده است مگر اینکه شرایط عمومی بیمار مناسب نباشد یا به بیماری هایی مبتلا باشد که ریسک عمل جراحی را بالا می برند.

در مورد گذشت زمان نباید نگران باشید چرا که گذشت زمان به هیچ وجه بازسازی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. یعنی هم می توان بلافاصله پس از عمل جراحی، درمان بازسازی را انجام داد و هم می توان پس از پایان درمان های معمول یعنی شیمی درمانی یا رادیوتراپی این کار را انجام داد.

حتی پس از گذشت چندسال از پایان درمان هم امکان بازسازی وجود دارد.

روش های متعددی برای بازسازی وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار و میزان بافت برداشته شده مناسب ترین آنها برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. بازسازی سینه را می توان با استفاده از نسج خود بیمار یا با استفاده از پروتزهای مصنوعی انجام داد. بهتر است بدانید پروتزهای موجود از مواد مخصوص و سازگار با نسج بدن ساخته شده اند و هنگام قرار گیری زیر پوست یا عضله مشکلی ایجاد نمی کنند.