آرشیو پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۱
جامعه
۱۷

تعلل دولت در تدوین آیین نامه اجرایی مداخلات روانی هنگام بحران

رئیس سازمان نظام روان شناسی با انتقاد از نبود ساختار و قانونی مشخص برای حضور روان شناسان در بحران گفت: دولت هنوز آیین نامه اجرایی مداخلات روانی در جامعه را تدوین نکرده است.

به گزارش مهر، عباسعلی اللهیاری با اشاره به سابقه فعالیت های مشاوره و روان شناسی هنگام بحران در کشور افزود: اولین حضور روان شناسان در بحران به زلزله ورزقان برمی گردد که در آن مورد ده تیم روان شناسی به محل اعزام شدند.

وی درخصوص واکنش مسئولان به ورود روان شناسان به حوزه بحران ادامه داد: در این حادثه از ورود پنج تیم ابتدایی روان شناسان به محل حادثه جلوگیری شد، اما وقتی روان شناسان موفق به حضور شدند و مردم اثرات مثبت حضور آنها را مشاهده کردند، موجی از استقبال مردمی برای انجام مشاوره به وجود آمد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با انتقاد از نبود ساختار مشخص برای حضور روان شناسان در بحران گفت: در حالی که حضور پرستار و پزشک و امدادگر در بحران تعیین شده است، اما همچنان ساختار مصوبی برای حضور روان شناسان وجود ندارد.

اللهیاری با اشاره به خلا قانونی در زمینه مداخلات روان شناسی در بحران ادامه داد: مجلس باید در این زمینه ورود کند و در صورت نیاز مصوباتی را داشته باشد. همچنین دولت باید در زمینه آسیب های روانی در بحران ها اقدامات و پیش بینی های لازم را انجام دهد و بپذیرد حضور روان شناس به اندازه پزشک در مواقع بحران ضروری است.