آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۰۳۵
هنر و ادبیات
۸
کتاب

رییس کتابخانه در آستانه 80 سالگی کتابخانه ملی خبر داد

از رونمایی دانش نامه ایران زمین تا خریداری آثار

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آستانه رونمایی از «دانش نامه ایران زمین» از برنامه های ویژه ای که برای هشتادمین سالگرد فعالیت کتابخانه ملی تدارک دیده شده است، سخن گفت. صبح دیروز شنبه 5 اسفند ماه ساختمان قدیمی کتابخانه ملی در خیابان سی تیر، میزبان مدیر این مجموعه و خبرنگارانی بود که در نشست مطبوعاتی برنامه های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی با یکدیگر گفت وگو داشتند. بروجردی خبر داد که دانش نامه ایران زمین روز چهارشنبه 8 اسفند ماه رونمایی می شود. این دانش نامه با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات آماده شده و تمامی منابع موجود و مرتبط با حوزه کتابداری در آن فهرست شده است. او خبر دیگری هم داد مبنی بر اینکه دیروز هزارمین نفر، تاریخ شفاهی خود را به کتابخانه ملی ارایه کرد و قرار است همزمان با بزرگداشت هشتادسالگی این کتابخانه، افرادی که اسنادی را به این مجموعه داده اند، قدردانی شوند.

بروجردی امیدوار است این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود و افرادی که کتاب یا سندی در اختیار دارند آن را به کتابخانه ملی تحویل دهند زیرا آنها میراث متعلق به همه مردم است. او توضیح داد افرادی که اسناد و کتاب های خطی و ارزشمند در اختیار دارند، در صورتی که تمایل به فروش داشته باشند، کتابخانه آنها را خریداری می کند و از افرادی هم که تمایل به اهدای این اسناد دارند به روش های مختلف تقدیر و تجلیل می شود زیرا دستیابی به این اسناد که میراث فرهنگی کشور به شمار می روند، بسیار دشوار است. هرچند برخی از نویسندگان عنوان می کنند که آثار خودشان یا بعضی از نویسندگان دیگر در مخازن کتابخانه ملی وجود ندارد، رییس این کتابخانه تاکید دارد که کتابخانه ملی مرجعی برای تمام اندیشمندان است و با وجود این خصیصه در کتابخانه ملی بر خود لازم می داند تا همواره در راستای ارتقای این مجموعه تلاش کند.

او ادامه داد: «یکی از کارهایی که درصدد انجام آن هستیم رونمایی از سایت و اپلیکیشنی است که به تازگی در کتابخانه ملی راه اندازی شده و همچنین فهرست نویسی تمام منابع فارسی که در ایران و جهان وجود دارد. ما امروز به دنبال این هستیم تمام منابعی را که به دست نویسندگان ایرانی در هرکجای دنیا نوشته شده است، گردآوری و فهرست کنیم اما ورود به این عرصه مستلزم عزم و اراده ملی و حرکت صاحبان اندیشه است.»

بروجردی که پیش تر از همکاری ایران و ترکیه برای ثبت مثنوی معنوی مولانا در یونسکو خبر داده بود، در نشست اخیر خود با بیان اینکه دبیرخانه کمیته ملی حافظه جهانی در کتابخانه ملی واقع است، گفت: در تلاش هستیم آثار منحصر به فرد ایران را ثبت جهانی کنیم. در این راستا کارگروه هایی هم شکل گرفته تا منابع را بر اساس استانداردهای یونسکو برای ثبت جهانی ارایه کنند. رییس کتابخانه ملی ادامه داد: هفت سال بود که ارتباطات فرهنگی 10 کشور عضو اکو قطع بود و با وجود اینکه دبیرخانه کتابخانه های ملی در کتابخانه ملی بود، عملا کار تعطیل شده بود اما امسال برای اولین بار نشست کتابخانه های عضو اکو را با مدیریت کتابخانه ملی در کشور تاجیکستان شاهد بودیم.

به گفته او، یکی از تلاش های کتابخانه ملی، جلوگیری از سرقت آثار و کتاب های خطی است: «دولت تدبیر و امید با اختصاص 20 میلیارد اعتبار برای خرید کتاب ها، جلوگیری از سرقت آنها و بازگردانی این آثار به مخازن کتابخانه و بهرمند کردن اندیشمندان از این منابع اقدامی را انجام داد که تا امروز بی سابقه بوده است.»

به گزارش ایسنا، او در ادامه این مبحث خبر داد که در حوزه زیرساختی کتابخانه ملی و مرکز آرشیو ملی ایران و در زمینه ایمن سازی و ارایه فضای امن برای حفظ و نگهداری، اقدامات خوبی انجام شده است: «همچنین به دنبال به روزسازی هستیم و تلاش کرده ایم تا بتوانیم فضای امن خوبی را حفظ کنیم و برای جلوگیری از ضایعاتی که ممکن است خساراتی را وارد کند، تلاش می کنیم». رییس کتابخانه ملی از این مکان به عنوان کتابخانه ای منحصر به فرد در غرب آسیا نام برد که در مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس آن برای اولین بار رییس ایفلا خانم گلوریا پرز سالمرون به ایران خواهد آمد و حضور او فرصتی است مغتنم برای کتابداران و علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابداری. در وضعیتی که برخی از کارشناسان معتقدند دسترسی به منابع کتابخانه ملی با دشواری هایی رو به رو است، بروجردی این موضوع را به عنوان یک نقیصه قلمداد کرد و از دیجیتالی کردن منابع کتابخانه به عنوان راهی برای حل این مساله سخن گفت: «امیدواریم با همکاری دولت دوازهم به سمتی حرکت کنیم که همه منابع دیجیتال شود و به راحتی در اختیار عموم قرار گیرد.»

ساختمان قدیمی کتابخانه ملی و مالکیت آن از دیگر نکاتی بود که بروجردی در این نشست و نشست قبلی خود درباره آن سخن گفته بود. او قبل تر عنوان کرد که ساختمان قدیمی واقع در خیابان سی تیر در دوره پیشین شهرداری تهران و نیز با مجلس شورای اسلامی دچار مشکلاتی شد اما در نشست دیروز با امیدواری بیشتری درباره این ساختمان صحبت کرد: «تملیک این ساختمان در اختیار کتابخانه ملی است. در دوره هایی بخشی از آن در اختیار وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی بود اما سال آینده این بخش ها به کتابخانه بازگردانده خواهد شد. مهم ترین برنامه ای که برای ساختمان قدیم در نظر گرفته شده، انتقال بخشی از اسناد و کتاب های مرجع به آن برای دسترسی مردم به آنها است.» در بزرگداشت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی که از 5 تا 9 اسفندماه برگزار می شود، اپلیکیشن کتابخانه ملی رونمایی می شود، رییس ایفلا (رییس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری) در جمع کتابداران سخنرانی می کند. رونمایی از «دانش نامه ایران زمین» و «معجم المخطوطات العراقیه» و مراسم ثبت عصر جامع التواریخ در حافظه جهانی یونسکو هم برگزار می شود. در کنار اینها گلوریا پرز سالمرون، رییس ایفلا، در تهران وی نشستی تخصصی را با کتابداران ایران خواهد داشت و بعد از آن نیز سفری به شیراز برای بازدید از کتابخانه ملی شعبه شیراز دارد.