آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۰۳۵
هنر و ادبیات
۹
نگاه روز

اکران نوروزی مافیایی نشود

دکتر حبیب اسماعیلی

یکی از اکران های مهم سینما به آغاز فصل بهار و ایام نوروز مربوط می شود: شاید در قدیم مهم ترین زمان نمایش فصل پاییز بود اما در حال حاضر اکران نوروز مهم ترین زمان برای نمایش فیلم هاست. دلیل این امر به تعطیلات و روحیه شاد و نشاطی که خانواده ها و جامعه از آن برخوردار می شود، مرتبط است و در این ایام مردم تمایل بیشتری به سینما رفتن دارند.

نکته حایز اهمیت این است که به دلیل اینکه شرایط و روحیه مردم بانشاط و با طراوت است، نباید همه فیلم هایی که در سینماها به نمایش گذاشته می شوند، کمدی باشند. اینجاست که مساله چینش و نسبت فیلم ها در اکران نوروزی اهمیت زیادی دارد.

امیدواریم فیلم هایی که قرار است ترکیب نمایش فیلم های نوروزی را تشکیل دهند، به گونه ای انتخاب شوند که اولویت بندی صورت بگیرد و شاهد بی عدالتی نباشیم، بحث مافیا در اکران مطرح نشود واینگونه نباشد که هرکسی سینما دارد، فیلم های خود را زودتر نمایش دهد.

درگذشته زمانی که پنج فیلم اکران به یک دفتر پخش تعلق داشت، این مساله باعث از بین رفتن رقابت بین پخش کنندگان سینما می شد اما در حال حاضر اینگونه نیست و شرایط تغییر کرده است.

طبق قانون، هر دفتر نهایتا دو فیلم می تواند اکران کند این امر باعث می شود که رقابت اکران بین فیلم ها به وجود بیاید و دفاتر برای نمایش بهتر فیلم های شان تلاش بیشتری کنند. نکته دیگر آیین نامه شورای صنفی نمایش است که معمولا هر دو سال یک بار بازنویسی می شود ولی مدتی است که تغییری در آیین نامه شاهد نیستیم به همین جهت قرار است هفته آینده (جاری) آیین نامه جدید شورای صنفی منتشر شود.

با نظرخواهی که از تعدادی سینماگران همچون کانون پخش کنندگان یا انجمن سینما داران و دیگر انجمن ها انجام شده است، امیدواریم شاهد تنظیم آیین نامه خوبی به نفع فیلمسازان باشیم.