آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۵۲
صفحه آخر
۱۲

دیده بان حقوق بشر: ارتش میانمار 55 روستای مسلمانان را با خاک یکسان کرده است

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش جدید خود اعلام کرده ارتش میانمار 55 روستای متعلق به مسلمانان روهینگیا را با خاک یکسان کرده است. عفو بین الملل نیز در تازه ترین گزارش خود تبعیض علیه اقلیت روهینگیا را در حد «آپارتاید» دانسته است.

سرویس خارجی -

جدیدترین تصاویر ماهواره ای به دست آمده از میانمار، تدوام جنایت ارتش و افراطی های میانمار علیه مسلمانان این کشور را نشان می دهد. نهاد بین المللی دیده بان حقوق بشر با استناد به این تصاویر، ارتش میانمار را به «نابودی کامل ده ها روستای مسلمانان روهینگیا» متهم کرده است. این نهاد حقوق بشری می گوید نظامیان میانمار در یک اقدام برنامه ریزی شده دست کم 55 روستای تخلیه شده آوارگان روهینگیایی را با بولدوزر و ماشین آلات سنگین با خاک یکسان کرده اند.

به گزارش ایسنا، بنابر این گزارش نیروهای دولتی در ایالت راخین در غرب میانمار که محل اصلی سکونت اقلیت روهینگیا محسوب می شود، بسیاری از دهکده ها و حتی پوشش گیاهی منطقه را به طور کامل نابود کرده اند. از ماه اوت سال گذشته میلادی(شهریور ماه) و با آغاز «عملیات پاکسازی» ارتش میانمار در ایالت راخین بیش از 600 هزار مسلمان روهینگیایی مجبور به ترک کشور خود شده اند و اغلب آنان در بنگلادش به سر می برند. دیده بان حقوق بشر می گوید با نابودی سکونتگاه مسلمانان روهینگیا در عمل بازگشت آوارگان نیز «غیرممکن» می شود. این نهاد بین المللی احتمال می دهد یکی دیگر از انگیزه های با خاک یکسان کردن روستاهای مسلمانان، از میان بردن شواهد و آثار بدرفتاری با این اقلیت قومی باشد. گزارش دیده بان حقوق بشر بر مبنای بررسی تصویرهای ماهواره ای از ایالت راخین تهیه شده که در فاصله نوامبر(آذرماه) 2017 تا ماه جاری میلادی گرفته شده اند.

عفو بین الملل هم در گزارش نقض حقوق بشر در سال 2017 که چهارشنبه گذشته در واشنگتن منتشر شد اعلام کرد شواهد و مدارکی که درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا جمع آوری شده نشان می دهد این اقلیت «تحت تبعیض نهادینه در حد آپارتاید» بوده اند.