آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۳۰۹۵
سیاست
۲

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر: ضرر خودکشی های اخیر برای دستگاه امنیتی بود

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر، درباره نکات مهم مطرح شده در مسائل حقوق بشر با ایسنا گفت وگو کرده که در ادامه نکات مهم این گفت وگو را می خوانید.

در سه سال گذشته و از سال 2015 تاکنون، از سه گزارشگر ویژه موضوعی حق بهداشت، حق غذا و اقدامات قهری یک جانبه که ناظر بر تحریم های یک جانبه است، دعوت کردیم از ایران بازدید کنند. با گزارشگر ویژه کشوری که خانم جهانگیر بود و قبل از آن احمد شهید، در چهار، پنج سال گذشته بیش از 15 جلسه داشتیم. این تعاملات انجام شده و می شود؛ چراکه ایران را متهم می کردند نه گزارشگر ویژه را به کشور راه می دهد و نه تعامل دارد. درحال حاضر کسی چنین ادعایی را نمی کند.

مطلوب ما این است که گزارشگر نباشد و این قطع نامه شکست بخورد که این هم کار پیچیده ای است.

{یکی از دلایل تعیین مجدد گزارشگر ویژه کشوری} وقایع پس از انتخابات سال 88 فاکتور مهمی در تعیین گزارشگر ویژه برای ایران بود. یک سال و اندی پس از انتخابات، انتخاب گزارشگر ویژه جدید صورت گرفت.

بهاییان در ایران از حقوق شهروندی برخوردارند. دستگاه قضائی هیچ بهایی ای را به دلیل اینکه به فرقه بهاییت اعتقاد دارد، دستگیر نکرده است.

{دراویش نیز} مسلک و مناسک خودشان را انجام می دهند و آزادی های لازم برای آنها فراهم شده است. شخصی به خاطر عقیده اش در ایران بازداشت نمی شود.

موضوع تعیین وکلای متهمان امنیتی، هنوز اجرائی نشده است. قوه قضائیه خواهان اصلاح تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی شده است.

{خودکشی های اخیر صورت گرفته در زندان ها} وقتی زندانی به نظام زندان معرفی می شود، باید زندان بانان ما از تمام ظرفیت خود برای حفظ جان آنها، صرف نظر از جرمشان، استفاده کنند که این کار در حال انجام است. ضرر این خودکشی ها برای دستگاه امنیتی ما بوده است.