آرشیو سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۵
دانش
۷

فناوری جدید دوربین های تصویربرداری زیر آب

دانشمندان اروپایی می گویند، نوع جدیدی از دوربین های فیلمبرداری زیر آب را تولید و آزمایش می کنند که قابلیت تصویربرداری با کیفیت بالا و کاربردهایی در زمینه پرورش ماهی دارد. به گزارش جام جم و به نقل از یورونیوز، پروژه یوتوفیا (UTOFIA) از سال 1394/ 2015 آغاز شده است.

برد فیلمبرداری این سیستم دو تا سه برابر دوربین های مشابه خود است و علاوه بر کیفیت بالای تصویر می تواند سیستم اطلاعات تصویری سه بعدی (video-rate 3D information) را نیز ارائه کند. محققان پروژه یوتوفیا در مزرعه پرورش ماهی در جنوب اسپانیا روی این دوربین جدید کار می کنند که قادر به فیلمبرداری زیر آب های کدر تا فاصله 12 متری و تصویربرداری سه بعدی از ماهی های داخل حوضچه ها و قفس های پرورش ماهی است.

بهبود ضبط تصاویر زیر آب هدف محققانی است که در پروژه ای زیر نظر اتحادیه اروپا نمونه های اولیه این دوربین را آزمایش می کنند. این پژوهشگران برای آزمایش این دوربین با یک تولید کننده ماهی تن باله آبی همکاری می کنند. تولید این نوع ماهی باید تحت کنترل باشد.

فرانسیسکو سانشز، تولیدکننده ماهی تن می گوید: برای ما خیلی مهم است بدانیم چه تعداد ماهی تن وارد قفس ها می شوند. این مزرعه از قفس های مختلف تشکیل شده است و برای وزن کل ماهی های وارد شده به آنها محدودیت وجود دارد که حتی یک کیلو بیشتر هم نمی تواند باشد. تکنیک کنترل تولیدکنندگان ماهی تن در حال حاضر دقت لازم را ندارد و به عقیده محققان این دوربین می تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد. این دوربین می تواند از طریق امواج نور، اطلاعات مورد نظر را درباره آنچه در دایره دیدش قرار دارد، جمع آوری کند.