آرشیو سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره دو (تجسمی)

اسطوره های صادقی

همه بچه ها نقاشی می کشند و تمام آنها به مدادرنگی، ماژیک و آبرنگ عشق می ورزند، اما فقط کسی چون علی اکبر صادقی به عشق نقاشی در یک لوازم التحریر فروشی مشغول کار می شود، چهره دوست و فامیل و همسایه را نقاشی می کند و از نقاشی برای گرفتن نمره بهره می برد.

صادقی، دانش آموخته دانشکده هنرهای زیباست و یکی از اولین انیمیشن سازان ایرانی. فیلم گلبرگ را زمانی ساخت که هنوز نورالدین زرین کلک به ایران نیامده و جریان انیمیشن سازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل نگرفته بود. این هنرمند پیشکسوت هر آنچه مربوط به دنیای هنر بوده را تجربه کرده است، از فیلمسازی تا تصویرگری کتاب و طراحی جلد و حتی نقاشی روی شیشه را.

در مسیر تجربه ها و آفرینش ها بود که سلحشوران و جنگ آورانی از ایران باستان به نقاشی های علی اکبر صادقی راه پیدا کردند، آن هم با چهره خود صادقی. برای این هنرمند، جست وجوگری در دنیای هنر با اوج و فرودهای زیادی همراه بوده و او همیشه به اسطوره های ملی و مذهبی توجه داشته است.

به همین بهانه است که فردا ساعت 16 تا 18 با حضور هنرمندان و صاحب نظران حوزه نقاشی نشستی با عنوان «اسطوره شناسی و آثار علی اکبر صادقی» در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود. این نشست هفتمین جلسه از سلسله نشست های مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی است و میزبان بهمن نامور مطلق، بهمن جلالی، بهروز عوض پور و الهام کلاشک.

نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی تا 25 فروردین 97 در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است.