آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۶
هفت هنر
۹
موج نو

بازگشت مش حسن

عزت ا... انتظامی، سال ها قبل استحاله و دگرگونی یک شخصیت را در فیلم ماندگار و تاثیرگذار «گاو» به خوبی به تصویر کشید و با دیالوگ مشهور «من مش حسن نیستم، من گاو مش حسنم»، مخاطب را بیش از پیش میخکوب کرد و پای این اثر تاویل پذیر سینمایی نشاند. داریوش مهرجویی، پس از ناکامی فیلم اولش «الماس 33»، عطای سینمای تجاری را به لقایش بخشید و در چرخشی تعیین کننده و اساسی، حرکت در سینمای متفاوت را ترجیح داد و برای تحقق این منظور چه اثری بهتر از «گاو» گوهرمراد.

رابطه مش حسن و گاوش، به عنوان تنها دارایی و سرمایه اش، یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را رقم زد و این فیلم بارها توسط سینمادوستان دیده شده و درباره آن صحبت شده است. با این حال باوجود ساخت فیلم در سال 48 همچنان دیدن این فیلم و حرف زدن درباره آن، خالی از لطف نیست.

اگر دوست دارید به صورت جمعی فیلم «گاو» را با داریوش مهرجویی ببینید و در جلسه نقد و بررسی این فیلم شرکت کنید، ساعت 15 و 30 دقیقه امروز در تالار ایران فرهنگستان هنر حاضر باشید.

به گزارش جام جم، علاوه بر داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان، محمدعلی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر و مجتبی گلستانی پژوهشگر فلسفه، منتقد ادبی و مترجم هم در برنامه نمایش و نقد و بررسی فیلم «گاو» حضور خواهند داشت. بجز عزت ا... انتظامی، بازیگرانی چون علی نصیریان، جمشید مشایخی، جعفر والی، محمود دولت آبادی، خسرو شجاع زاده، عزت ا... رمضانی فر، مهین شهابی، عصمت صفوی و پرویز فنی زاده هم در این اثر موج نوی سینمای ایران بازی می کنند.گاو ضمن این که در چند رای گیری منتقدان و کارشناسان سینما به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شد، جزو نخستین فیلم های ایرانی بود که در جشنواره های معتبر جهانی مورد تحسین قرار گرفت و جوایزی به دست آورد.