آرشیو چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۶
جهان
۶

آغاز آتش بس روزانه در غوطه شرقی

آتش بس پنج ساعته در غوطه شرقی آغاز شد. این آتش بس از دیروز به صورت روزانه بین ساعت های 9 تا 14 در منطقه غوطه شرقی برقرار خواهد بود. آتش بس پنج ساعته پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود. همزمان آمریکا نیز خواستار توقف حملات در غوطه شرقی دمشق شد. وزارت دفاع آمریکا می گوید هیچ نقشی را در نظارت بر نقض آتش بس30 روزه در سوریه نخواهد داشت.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه 24 فوریه، قطعنامه جدیدی برای آتش بس در سوریه تصویب کرد و از طرف های درگیر خواست فورا مقدمات برای آتش بس را که مدت آن حداقل 30 روز است، فراهم کنند. در این قطعنامه (به اصرار روسیه) گروه های تروریستی داعش، النصره و القاعده مستثنا شده بودند. پیش از آن دمشق، گذرگاه های امنی را برای خروج مردم اعلام کرده بود. با این حال وزیر دفاع روسیه نیز گفته است در حال تهیه مختصات دقیقی برای اعلام راه های خروجی از غوطه شرقی هستند. ارتش سوریه تلاش می کند بخشی از شرق استان دمشق را که تحت اشغال گروه های مسلحی مثل جیش الاسلام، جبهه النصره و دیگر گروه های کوچک مسلح است و با خمپاره افکنی به شهر دمشق، سبب کشته و مجروح شدن مردم و ناامن شدن پایتخت می شوند، پاکسازی کند.

برخی گزارش ها می گوید به رغم تعیین چند گذرگاه برای خروج غیرنظامیان، عناصر گروه تروریستی تحریر الشام مستقر در این منطقه از خروج ساکنان غوطه شرقی جلوگیری می کنند. این گروه روز گذشته پنج خمپاره در مسیر شهروندان غوطه شرقی که به سمت اردوگاه الوافدین در حرکت بودند، شلیک کرد. برخی شهرک ها و مناطق غوطه شرقی در استان ریف دمشق محل حضور تروریست های تکفیری است که آنها از آنجا به شلیک گلوله های خمپاره و موشک به مناطق مسکونی شهر دمشق و حومه آن اقدام می کنند. غوطه شرقی از مدت ها قبل تحت کنترل گروه های تروریستی حاضر در سوریه قرار دارد و در هفته های اخیر با توجه به تنگ شدن حلقه محاصره بر دور آنها، کشورهای خواهان سقوط حکومت قانونی سوریه، یکباره نگران وضعیت حقوق بشر در سوریه شده اند و تلاش دارند با برقراری آتش بس در سوریه راه فراری برای تروریست ها به وجود بیاورند.