آرشیو شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۸
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره یک (موسیقی)

آهنگسازی نادر مشایخی برای موتزارت

به قول یوجین چاپلین، فرزند چارلی چاپلین، فرزند چاپلین بودن مانند آن است که همیشه زیر یک مجسمه بزرگ زندگی کنید. فرزندان آدم های شهیر معمولا همیشه در سایه پدر یا مادر شهیرشان می مانند، اما نادر مشایخی سال هاست در سایه پدرش جمشید مشایخی می درخشد و در زمینه موسیقی افتخارات متعددی کسب کرده است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی کلاسیک به پروژه نمایشی «آمادئوس» نوشته پیتر شفر و طراحی و کارگردانی جواد مولانیا پیوسته که قرار است به صورت چهار زبانه فروردین و اردیبهشت در تالار حافظ روی صحنه برود. مایکل لانگرست نیز این اثر را همزمان در تئاتر نشنال شهر لندن با بازی آدام گیلن و لوسیان ساماتی روی صحنه خواهد برد. نمایش آمادئوس، داستان ده سال از زندگی ولفگانگ آمادئوس موتزارت و آهنگساز دربار، آنتونیو سالی یری را روایت می کند.

موتزارت، ستاره تابناک جهان موسیقی همه هستی خود را در دنیای موسیقی خلاصه کرد و آثار فاخری از خود برجای گذاشت. او با همه شهرتش که زبانزد خاص و عام بود، نتوانست مقامی مناسب احوال خود با دستمزد کافی در دربار شاهی به دست آورد. او بی سیاست و ساده سخن می گفت و بی محابا می خندید و کمتر می توانست دوست و همدلی برای خود بیابد و رفته رفته به مردی با شخصیتی پیچیده بدل شد.