آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۱
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
روایت 2

پیش و پس از بزرگداشت

جواد محقق که شب یکشنبه را در مراسم بزرگداشت حمید حسام گذرانده و از سخنرانان این مراسم بوده است، پیشنهادهایی برای برگزارکنندگان مجموعه برنامه «شب وصل» دارد. او ضمن ارج نهادن به برگزاری چنین مراسمی به جام جم گفت: هر کسی و هر اقدامی برای شناخته شدن نیازمند تبلیغات است و کسانی چون حمید حسام که همواره در سکوت فعالیت کرده اند بیشتر از هر کسی به تبلیغات نیاز دارند، اما می شود قبل از برگزاری مراسم و بعد از آن هم تمهیداتی در نظر گرفته شود برای ماندگاری و تاثیرگذاری بیشتر و بهتر این بزرگداشت ها.

محقق تشکیل گروه هایی از منتقدین و تحلیلگران را پیش از برگزاری مراسم پیشنهاد داد که بر روی آثار نویسنده مورد نظر مطالعه کنند و مطالبی درباره اش بنویسند که همیشه و برای همه قابل استناد و استفاده باشد.

این نویسنده میزان فایده چنین برنامه هایی را با میزان برنامه ریزی برای آن متناسب می داند و معتقد است دکور، سالن زیبا، پوستر و بقیه ملزومات یک بزرگداشت فقط بخشی از آن محسوب می شود باید در کنار آنها برای ماندگاری مرجعیت هر برنامه هم اقداماتی صورت بگیرد. محقق یک بار دیگر گفته هایش در مراسم بزرگداشت حمید حسام را تکرار و بر انتشار یادنامه و کتاب همایش تاکید کرد. از نگاه او بزرگداشت ها بدون اثر مکتوب کاری نیمه است چرا که واسطه همین مکتوبات است که یک مراسم بزرگداشت با یک مهمانی و دورهمی ساده متفاوت می شود و نتایجش در دسترس قرار می گیرد. این نویسنده در مراسم شب یکشنبه نیز درخواست کرده بود برگزار کنندگان قبل از هر چیز به فکر این باشند تا جلسات مکتوب شود و یادنامه ای برای آقای حسام برگزار شود.