آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۲
صفحه آخر
۱۲

اعتراض ها به اوضاع وخیم زندان های فرانسه بالا گرفت ماکرون وعده اصلاحات داد

فشار مجامع حقوق بشری به فرانسه درباره اوضاع وخیم و نابسامان زندان های این کشور و آمار بالای خودکشی در زندان ها، ماکرون را به واکنش واداشت. رئیس جمهور فرانسه می گوید، بعد از مشاهده اوضاع زندان ها به این نتیجه رسیده که باید اصلاحاتی را انجام دهد.

فرانسه به لحاظ شرایط زندانهایش و حقوق زندانیان که شاخه مهمی از حقوق بشر محسوب می شود اوضاع «بسیار وخیمی» دارد و به اصطلاح رسانه ای ها، «شاگرد بد اروپاست.» به طور تقریبی روزانه2 زندانی در زندان های این کشور دست به خودکشی می زنند که سالانه می شود چیزی حدود 730 خودکشی!

اوضاع بحرانی زندان های فرانسه اما رئیس جمهور این کشور را مجبور کرده از زندان قدیمی «فرن»در حومه پاریس بازدید کند. بازدید ماکرون که با تدابیر امنیتی بالایی صورت گرفت در حالی رخ می دهد که اخیرا کمیسر حقوق بشر شورای اروپا نیز نسبت به وضعیت نابسامان زندان ها در فرانسه به این کشور هشدار داده بود.

آمار بالای خودکشی ها در میان زندانیان(هر روز 2 نفر)، عدم رعایت حقوق زندانیان، رشد فزاینده زندانی و کمبود امکانات در زندانهای فرانسه باعث شده این کشور از کمیسر حقوق بشر شورای اروپایی کارت قرمز دریافت کند. در داخل زندان ها نیز اخیرا شاهد سلسله اعتصابات زندانیان به دلیل کاهش رسیدگی به آنان و قراردادن امکانات اولیه بر اساس کنوانسیون رسیدگی به زندانیان در زندانهای فرانسه بودیم.از سوی دیگر، پلیس و زندانبانان فرانسوی نیز به دلیل کمبود امکانات و پایین بودن دستمزدها و در معرض خطر حملات زندانیان تروریست و خطرناک دست از کار کشیده اند که این موضوع سیستم قضایی فرانسه را هم برای مدتی به چالش کشید.

ادامه این وضع و گسترش اعتراض ها در این کشور مدعی حقوق بشر اما سرانجام موجب شد تا ماکرون عقب نشینی کرده و وعده اصلاحات جدی را بدهد. بر اساس این گزارش امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه دو روز پس از بازدید از زندان «فرن» قول داد این اصلاحات را در حوزه مجازات ها انجام دهد. براساس اصلاحات اعلام شده ماکرون، قرار است 1100 پلیس و زندانبان و 1500 مشاور دوباره در زندان های فرانسه به کارگیری شوند. نکته حائز اهمیت اینکه در این اصلاحات کوچکترین اشاره ای به خودکشی زندانیان نشده است.