آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۳
اقتصاد
۴

مذاکره ایران با روسیه برای خرید هواپیماهای سوخو 100

یادداشت تفاهم توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه، به امضای مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به عنوان رئیس روسی این کمیسیون رسید.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه روزهای 14 و 15 اسفند جاری در مسکو برگزار شد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در راس هیاتی 75 نفره متشکل از مقام های دولتی و بخش خصوصی برای شرکت در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه، صبح یکشنبه وارد مسکو شده بود.

هیات بلندپایه اقتصادی ایران در سفر سه روزه به مسکو، ضمن شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، امضای سند اجلاس کمیسیون مشترک و چندین موافقت نامه همکاری و یادداشت تفاهم دوجانبه و دیدار با مقام های ارشد اقتصادی و سیاسی روسیه را نیز در دستور کار خود داشت.

در این سفر، معاونان و مدیران ارشد وزارتخانه هایی چون صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور خارجه، بانک مرکزی و سازمان های انرژی اتمی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان را همراهی می کردند. بیش از 25 نفر از نمایندگان بخش خصوصی نیز در هیات اعزامی به روسیه حضور داشتند.

در پایان چهاردهمین نشست همکاری های اقتصادی ایران و روسیه، 9 تفاهمنامه و یک سند به امضا رسید.

در حاشیه این مذاکرات، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تهران و مسکو درباره فروش هواپیماهای سوخو 100 به ایران مذاکره کرده اند.

به گزارش ایسنا، الکساندر نواک گفت که دو طرف برای فروش وسایل نقلیه ساخت روسیه نیز با ایران توافقاتی انجام داده اند.

نواک تصریح کرد: ما درباره انتقال واگن های قطار گفت وگو کرده ایم. ما تاکنون 1200 واگن را ارسال کرده و قصد داریم حدود 3000 تای دیگر را در سال 2018 انتقال دهیم. ما همچنین درباره فروش اتوبوس های ساخت روسیه و وسایل نقلیه ساخت شرکت های UAZ و KAMAZ رایزنی هایی انجام داده ایم.