آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۳
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

مشابه درد معده، ولی از قلب!

درد ناحیه معده در همه موارد به بیماری های گوارشی مربوط نمی شود، اگر درد معده هنگام از پله بالا رفتن فعالیت بدنی و عصبانیت تشدید شود، می تواند علل غیرگوارشی (قلبی) داشته باشد. افراد باید درد قفسه سینه را که با خوردن غذای سنگین بویژه کله پاچه تشدید می شود، جدی بگیرند.

دکتر منوچهر قارونی،متخصص قلب و عروق افزود: دردی که با فعالیت ایجاد شود و با قطع فعالیت پایان یابد به بیماری قلب مربوط می شود. هر دردی که از ناف به بالا از فک تحتانی به پایین چه جلوی بدن، چه پشت بدن در آقایان بالای 40 سال هنگام فعالیت و غذا خوردن ایجاد شود، باید مدنظر قرار بگیرد. در خانم ها تا 50 سالگی انتظار نداریم درد قلبی یا درد کرونری وجود داشته باشد، چراکه هورمون های استروژن و پروژسترون عامل حفاظتی دارند.

وی درخصوص زمان بروز سکته زودرس در زنان و مردان تاکید کرد: سکته زودرس زمانی اتفاق می افتد که خانمی زیر 65 سال و مردی زیر 50 سال دچار سکته شود. البته سکته خانم ها زیر 65 سال می تواند بیانگر دیابتی بودن آنها باشد.

وی با اشاره به نقش استرس در ایجاد دردهای قلبی یا آنژینی بیان کرد: شنیدن خبرهای بد، هیجان و استرس موجب اسپاسم می شود. اسپاسم، هم در ایجاد دردهای قلبی و هم سکته قلبی موثر است. / مهر

لاغری شکم و پهلو با رژیم غذایی ممکن نیست

سبک زندگی، رژیم غذایی، ژن ها و سن عامل اصلی افزایش وزن بویژه در شکم و پهلو است. اما برخی کارشناسان ادعا می کنند لاغری موضعی از جمله شکم و پهلو، فقط از طریق رژیم غذایی تقریبا ناممکن است.

البته کم کردن حجم غذای مصرفی در هر وعده اصلی و مصرف کالری کمتر باعث کاهش وزن می شود. نوشیدنی ها بخصوص نوشیدنی های گازدار هم تاثیر زیادی در چاقی ناحیه شکم و پهلو دارد. با مصرف نوشیدنی های گازدار، شما به سادگی نوشیدن آب خوردن، مقدار کالری مشابه در غذای جامد را مصرف می کنید.

تحقیقات اخیر در تغذیه بالینی نشان داده، رژیم غذایی با مقدار کنترل شده کالری با مقادیر بالای فیبر(در میوه و سبزیجات وغلات حاوی سبوس)، یک راه عالی برای به حداقل رساندن میزان چربی شکم و پهلو است.

هنگامی که شما مقدار زیادی فیبرهای غذایی مصرف می کنید، بدن شما آرام شده و غذاهای فیبر دار باعث حرکت منظم روده و کاهش وزن می شود.

تمرینات ورزشی خاص چربی سوز (20 تا 40 دقیقه در روز) نیز در کنار رژیم غذایی به از بین بردن بخش قابل توجهی از رسوبات چربی در شکم و پهلوها کمک می کند. / نبض ما