آرشیو دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۰۴۸
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

آقای نخست وزیر و «توده»ای ها

«کارنامه مصدق و حزب توده» یکی از منابع مهم و دست اول درباره دوران نخست وزیری مصدق و نقش حزب توده در آن دوران است. انتشار متن کامل این کتاب، سند مهم دیگری در اختیار علاقه مندان به تاریخ معاصر ایران و نیز پژوهشگران تاریخ می گذارد تا با شناختی دقیق به دور از غرض و پیشداوری بتوانند با بخشی از گذشته مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی مردم ایران آشنا شوند.

ارسلان پوریا مولف این کتاب، خود از اعضای موثر حزب توده در آن دوران و شاهد بلافصل وقایع و حوادث آن مقطع زمانی مهم در تاریخ معاصر کشورمان بوده است. این کتاب نخستین بار به کوشش زنده یاد خسرو شاکری و در انتشارات مزدک ایتالیا با حروف تایپی و گاه ناخوانا منتشر شد. اما انتشارات ققنوس نسخه اصلی این کتاب را برای اولین بار با درج نام مولف اصلی به چاپ رسانده است.

«کارنامه مصدق و حزب توده» از سه بخش اصلی تشکیل شده است که به ترتیب عبارتند از: سیاست موازنه منفی، ملی شدن صنعت نفت یا به نام سعادت ایران، فرمانروایی مردم.

بازخوانی داستان های قرآن کریم

قرآن، قصه را پی گرفتن می داند. کلام باید از ماجرایی خبر دهد تا پی گرفته شود و پی گرفتن، ویژگی هایی را ناگزیر می سازد که سازنده قصه است.

«ریخت شناسی قصه های قرآن» تلاشی است برای بازنمایاندن ویژگی های قصه گویی کتابی آسمانی که بیش از یک میلیارد انسان آن را کتاب مقدس خود می دانند.

شناسایی ریخت کهن الگویی قصه، معرفی قصه در عهد عتیق و عهد جدید، استخراج آیات مربوط به هر قصه در قرآن مجید و فرم شناسی قصه های قرآن از ویژگی های این کتاب است.

در «ریخت شناسی قصه های قرآن» 12 قصه قرآنی از منظر فرم و مضمون بررسی شده اند. این بررسی می تواند خوانشی محسوب شود که ساختار را نیز در خدمت تاویل متن می شناسد و بر آن است که متن را با یاری گرفتن از فرم بازخوانی کند.

«ریخت شناسی قصه های قرآن» در واقع خوانشی از 12 قصه قرآنی است که توسط محمد حسینی نوشته شده و انتشارات «ققنوس» آن را به چاپ رسانده است. حکایت صیاد، قصه آفرینش، قصه نوح، قصه ابراهیم، قصه یوسف، قصه عیسی بن مریم، قصه سلیمان، قصه داود، قصه لوط، قصه صالح، قصه هود و قصه شعیب قصه هایی است که در این مجموعه روایت و مورد بازخوانی قرار گرفته اند.

بکت و گودو

«تفسیر ها و تاویل ها: در انتظار گودو»، ترجمه مقالاتی انتقادی از برخی بکت شناسان برجسته در مورد مشهورترین نمایشنامه او - در انتظار گودو- است.

این اثر اساسا تراژدی تمام عیاری است که در آن، دو شخصیت اصلی اش، ولادیمر و استراگون در لامکان و لازمانی ابدی گم شده اند و در همان حال، چشم انتظار ورود کسی یا چیزی اند که هرگز نمی آید.

آنها از گذشته و آینده خود تصویر مبهمی دارند و زمان حال شان نیز در بهت و رنجی برزخی سپری می شود. در انتظار گودو چنین برزخ هول انگیزی است اما هنر بکت این است که خواننده یا تماشاگر اثرش در عین احساس آنها می خندد.

«تفسیر ها و تاویل ها: در انتظار گودو»، توسط هارولد بلوم سرویراستاری شده و ترجمه فارسی آن با قلم بهروز حاجی محمد، توسط انتشارات «ققنوس» منتشر شده است.