آرشیو پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۹
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
نوار زرد

اتوبوس جادویی پائولو

همین که کتاب های پائولو کوئلیو را بخوانید، کافیست که با روح عصیانگر و تجربه گرای این نویسنده برزیلی آشنا شوید و بفهمید که در زندگی او دوره های تلخ و سیاه کم نبوده اما مثل کیمیاگر، به دنبال گنج شخصی اش، روانه شد و به شهرت و محبوبیت امروز رسید

500

این عدد مایل هایی است که کوئلیو در سال 1986 پیاده روی کرد و در مسیر یکی از جاده های شمال غرب اسپانیا توانست نوعی بیداری معنوی را تجربه کند که شرح حالش در کتاب زیارت تشریح شده است.

بعد از سال ها، این نویسنده یادی کرده از دوره جوانی و در کتابی به نام «هیپی» سراغ خاطراتش در دهه 1970 میلادی رفته است. این کتاب که قرار است انتهای سال 2018 میلادی یعنی اواسط زمستان 1397 منتشر شود، داستان سفر نویسنده با اتوبوس جادویی از آمستردام به کاتماندو است و توصیفی از احساسات و ادراک کوئیلو در این دوره از زندگی اش. البته او خودش می گوید: نمی دانم مردم هنوز هم به آن دوران اهمیت می دهند یا نه، اما من باید به دنبال ندای درونی خودم باشم.

1376

این سالی است که «کیمیاگر» کوئلیو، پرفروش ترین کتاب در ایران شد و سه سال بعد، کوئیلو به دعوت مرکز بین المللی گفت وگوی تمدن ها به ایران سفر کرد و فارسی زبانان زیادی طرفدارش شدند.

29500000

پائولو کوئلیو پرطرفدارترین نویسنده در شبکه های اجتماعی محسوب می شود؛ 29 میلیون و 500 هزار نفر در فیسبوک و 12 میلیون و 200 هزار کاربر توییتر، پست های او را دنبال می کنند. البته او چندی پیش در یکی از توئیت هایش دل ایرانی ها را حسابی شاد کرد. کوئلیو خطاب به رضا پهلوی، فرزند محمدرضا پهلوی نوشته بود: ساکت شو! (خفه شو) ساواک مرده و اگر به دنبال یک کودتای دیگر باشی، مانند کودتایی که سازمان سیا در سال 1953 سازماندهی کرد، مردم ایران برای حمایت از کشورشان بر می خیزند.

20

گرچه «کیمیاگر» و «خاطرات یک مغ» معروف ترین آثار او هستند و به زبان های مختلفی در دنیا ترجمه شده اند و حسابی فروخته اند اما کوئیلو حدود 20 رمان تا امروز نوشته و ازجمله نویسندگان پرکار محسوب می شود.