آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۴۳
صفحه آخر
۲۴
خبر آخر

دیوار نگاره جدید «بنکسی» خبرساز شد

هنرمند مرموز گرافیتی کار بریتانیایی که آثار هنری خود را با نام مستعار امضا می کند -و هویت اصلی اش تاکنون فاش نشده- در اعتراض به حبس «زهرا دوغان»، هنرمند اهل ترکیه، اثر گرافیتی جدیدی را با همکاری «بورف» بر دیواری در شهر نیویورک خلق کرد. دیلی تلگراف گزارش داد، تازه ترین اثر گرافیتی «بنکسی»، هنرمند اهل بریستول، روز پنجشنبه، بر یک دیوار هفتاد فوتی رونمایی شد. زهرا دوغان هنرمند ترک سال گذشته به جرم کشیدن یک نقاشی در ترکیه به زندان افتاد. اثر «بنکسی» تصویر این زن را پشت خط هایی که شبیه میله های زندان هستند نشان می دهد و به تعداد سال های حبس او اشاره دارد.

نیرو های امنیتی و قضایی ترکیه «زهرا دوغان» را به اتهام ارتباط با حزب کارگر کردستان عراق و مبارزه با رجب طیب اردوغان به دو سال و ده ماه حبس محکوم کردند و او هم اکنون در حال گذراندن دوره محکومیتش هست. زهرا دوغان اتهام هایش را رد کرده است و این اقدامش را صرفا فعالیتی ژورنالیستی عنوان کرده است اما مسئولان قضایی ترک دفاعیات او را غیرقابل قبول دانستند.

بنکسی در صفحه اینستاگرامش با انتشار تصویری از کار جدیدش، نوشت: «من واقعا با او احساس همدردی می کنم. من چیزهای خیلی بدتر از این را که درخور بازداشت قانونی بود، کشیده ام. این بی عدالتی است؛ او فقط برای کشیدن یک تصویر سه سال به زندان افتاده است.» صدای اعتراض بنکسی به بی عدالتی و عدم آزادی بیان بار ها بلند شده است و با آثار گرافیتی توجه افکار عمومی را به چالش های متعددی در اقصی نقاط جهان جلب کرده است. یکی از پر سر و صدا ترین آثار گرافیتی اش اعتراض به سیاست های ظالمانه و نژادپرستانه رژیم صیهونیستی بود. «بنکسی» در این سال ها بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع هایی بین المللی مانند گرمایش جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است.