آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۲۹۲
فرهنگ و هنر
۳۲

چهره ها

پرویز شهبازی «الماس» را می‎سازد

پرویز شهبازی کارگردان نام آشنای سینمای ایران فیلم «الماس» را خواهد ساخت. شهبازی با 6 فیلم سینمایی به یک فیلم ساز صاحب سبک در سینمای ایران بدل شده است و با هر فیلمی یک چهره جدید به سینما معرفی کرده است.

آخرین ساخته این کارگردان با عنوان «مالاریا» در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر اکران شد. این کارگردان در سال 2016 برای فیلم سینمایی «مالاریا» برنده جایزه بزرگ از جشنواره فیلم ورشو شد و به خاطر کارگردانی فیلم «دربند» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال 1391 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد. اکنون شهبازی فیلم نامه سینمایی «الماس» را در ژانر درام نوشته و قرار است آن را کارگردانی کند.«مالاریا»، «عیار 14»، «دربند»، «نفس عمیق»، «نجوا» و«مسافر جنوب» فیلم هایی است که این کارگردان تا به امروز در کارنامه فیلم سازی خود به ثبت رسانده است.

خواننده جدید خانواده شجریان در راه است

رایان شجریان که کوچک ترین فرزند محمدرضا شجریان محسوب می شود نیز در آینده ای نه چندان دور به عنوان خواننده وارد عرصه حرفه ای موسیقی خواهد شد. به گزارش «ایلنا»، برای اولین مرتبه صدای رایان شجریان در کارگاه های آواز محمدرضا شجریان که در مجموعه فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر برگزار می شد، شنیده شد.

کلاس های کارگاهی استاد از سال 1386 آغاز شده بود و حدود یک سال بعد نمونه ای از صدای رایان برای شاگردان محمدرضا شجریان پخش شد. نحوه پخش صدای رایان نیز جالب توجه بود. سال ها قبل تر از این اتفاق محمدرضا شجریان تصنیف بهار دلکش را با تار زنده یاد محمدرضا لطفی اجرا کرده بود. رایان روی همین فایل صوتی و همراه با صدای پدرش، خوانده بود. آن روزها رایان حدود 11 سال سن داشت و صدایش مانند بسیاری از کودکان، اصطلاحا چپ کوک و زنانه بود.از آن زمان حدود 10 سال گذشته و طی ماه های اخیر رایان شجریان استوری هایی را از خودش منتشر کرده که نشان می دهد در استودیو ضبط صدا پشت میکروفن قرار دارد و مشغول ضبط اثر است. او احتمالا حاصل همین ضبط های استودیویی را در آینده ای دور یا نزدیک راهی بازار موسیقی خواهد کرد. رایان بیست ساله همچون اعضای دیگر خانواده اش صدای مناسبی برای اجرای موسیقی ایرانی دارد و باید دید اولین حضور حرفه ای رایان شجریان در عرصه عمومی چگونه خواهد بود.