آرشیو سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۳
جهان
۶

جنگ دیپلماتیک غرب با روسیه

در ادامه جنگ دیپلماتیک کشورهای غربی به سرکردگی انگلستان با روسیه روز گذشته وزیر امور خارجه استرالیا نیز اعلام کرد دو دیپلمات اخراج شده روسی، این کشور را ترک کردند. از اواخر هفته گذشته بیش از 20 کشور غربی در هماهنگی با انگلیس، نزدیک به 150 دیپلمات روس را با زدن برچسب هایی از جمله جاسوس و عنصر نامطلوب، از پایتخت هایشان اخراج کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جودی بیشاپ، رئیس دستگاه دیپلماسی استرالیا دیروز گفت: دیپلمات های سفارت روسیه در استرالیا که پس از اخراج هفت روز مهلت داشتند تا کشور را ترک کنند، مطابق با زمان مشخص شده عمل کرده و از استرالیا خارج شدند. استرالیا پیش از این اعلام کرده بود همزمان با برخی دیگر از کشورهای غربی و در پی مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس تصمیم گرفته است دو دیپلمات روسی را اخراج کند.

روس ها نیز در پاسخ به اخراج سفرایشان از کشورهای غربی، در یک اقدام متقابل 60 دیپلمات آمریکایی را از خاک کشورشان اخراج کردند. انگلیسی ها مدعی اند روس ها در حمله تروریستی به یکی از جاسوسان سابق در شهر سالزبوری در جنوب غربی انگلیس، دست داشته اند و حتی می گویند این حمله که با انتشار یک گاز شیمیایی مورد استفاده در میادین جنگی انجام شده، به دستور شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صورت گرفته است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می گوید: ما گام هایی فراتر از اقدام متقابل انجام می دهیم. آمریکایی ها در پیروی از سیاست خارجی لندن، 60 دیپلمات روس را اخراج کرده بودند. آنها کنسولگری روسیه در سیاتل را هم بستند. به گفته کارشناسان این اخراج، اولین مورد تنش دیپلماتیک دو کشور پس از پایان یافتن دوران جنگ سرد نیست. زیرا باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید، دستور اخراج 35 روس را از خاک آمریکا صادر کرده بود. دلیل آمریکایی ها، دخالت ادعایی روس ها در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان بود. روس ها هم البته چند ماه بعد،

30 دیپلمات آمریکایی را در پاسخ به این اقدام، از کشورشان اخراج کرده بودند.