آرشیو سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۳
جامعه
۱۷

تغییر مدل افزایش نرخ کرایه های تاکسی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران از تغییر مدل تعیین نرخ افزایش کرایه های تاکسی خبر داد.

به گزارش مهر، علیرضا قنادان گفت: در سال های گذشته افزایش نرخ کرایه های تاکسی بر اساس شیوه های سنتی بوده و هر سال براساس نرخ تورم به طور متوسط کرایه های تاکسی افزایش پیدا می کرد. اما امسال پیشنهاد ما به شورا درخصوص افزایش نرخ ها براساس روش های دقیق، علمی، مدل ریاضی و اقتصادی است و این که براساس شرایط خطوط نرخ گذاری ها فرق می کند.

وی افزود: در خطوطی که مسیر طولانی هستند نرخ گذاری ها افزایش بیشتری داشته البته هم پوشانی این مسیرها با حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است. روش سنتی گذشته نه مطلوبیتی برای راننده تاکسی داشت و نه مسافران. به طور مثال خط تجریش به آزادی به گفته رانندگان تاکسی زمان طی مسافت حدود دو ساعت برای رفت یا برگشت بود و نرخ های تعیین شده مقرون به صرفه نبود. بنابراین در این سیاست که حمل و نقل عمومی یکپارچه دیده شده متوسط افزایش کرایه بالاتر است و مسافران می توانند اگر برایشان مقرون به صرفه نیست از مترو یا اتوبوس استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی تاکید کرد: تعیین نرخ ها براساس مدل سازی ریاضی است و امسال پیوست مدل ریاضی نیز به لایحه نرخ کرایه های تاکسی افزوده شده است.

قنادان از پیشنهاد تغییر نرخ کرایه ها در روزهای برفی و بارانی خبر داد و گفت: در صورت پذیرش شورای شهر تهران، پیشنهاد داده ایم در ایام بارانی و برفی که ریسک رانندگی بالاتر است و سرعت متوسط نیز کاهش پیدا می کند 20 درصد به نرخ های مصوب افزوده شود.