آرشیو چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۰۵۶
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

شمس مولانا

معلوم است که شمس در خانواده متوسط الحالی متولد شده بود. گفته اند شغل پدر او بزازی بوده است. از همان اوان کودکی حالاتی داشته که غیرعادی و غریب می نموده و مایه نگرانی پدر و مادر بوده است. این حالات غیرعادی را آشنایی او با تصوف و تجربه عوالم سیر و سلوک تشدید می کرده است. تحول روانی که او در معرض آن قرار گرفته بود چنان ژرف و پرنیرو بود که در تقاضاهای جسمانی و واکنش های مزاجی او نیز موثر می افتاد. اشتهاردی او بسیار ضعیف شده بود. لقمه از گلویش فرو نمی رفت. خوابش کم و کوتاه شده بود. اما او نه احساس ضعف، بلکه احساس سبکی و قوت بیشتری می کرد: گویی نیرویی تازه در خود می یافت. پدر درمانده بود و نمی دانست که بر فرزند دلبند او چه می گذرد. ظاهرا او تنها فرزند وی بود، ناز پرورده و عزیز کرده و پدر حق داشت که دلواپس او باشد...

«شمس تبریزی» نوشته محمدعلی موحد به زندگی زمانه شمس الدین تبریزی پیر و مراد مولانا می پردازد.

از جمله سرفصل های این کتاب که توسط نشر نو منتشر و برای بار سوم تجدید چاپ شده است می توان به شمس پرنده، شمس در قونیه، تصویر مولانا در مقالات شمس، جهان شادمانه شمس، غروب خورشید و... اشاره کرد.

شاهکاری از تجربه ای وحشتناک

فیودور داستایفسکی، یکی از بزرگ ترین نویسندگان قرن نوزدهم روسیه در پی اتهامی سیاسی، چهار سال را در یک اردوگاه کار اجباری در سیبری گذراند: تجربه وحشتناکی که بعدها به نوشتن یادداشت هایی از خانه مردگان، یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک انجامید. این رمان، آمیزه ای است از وقایع، بحث های فلسفی و تجربه رنج های روانی که با ظرافتی بی نظیر از چشم انداز یک زندانی محکوم به مرگ روایت می شود. برخی از منتقدان، این رمان را مهم ترین اثر داستایفسکی برشمرده اند. این رمان به قلم سعیده رامز از زبان روسی به فارسی برگردانده شده، توسط نشر نو به چاپ رسیده و همچنان در دسترس علاقه مندان ادبیات جهان قرار دارد.

درآمدی بر مارکسیسم

سی. رایت میلز، پژوهشگری بود که هم دانشگاهیان و هم شهروندان عادی آثارش را مطالعه می کردند. اهمیت زندگی دانشگاهی میلز در این بود که سعی داشت به رسالت روشنفکری خود وفادار بماند و خلاف روح زمانه، نماینده راستین اندیشه های انتقادی زمان خود باشد. به همین دلیل از متخصصان علوم اجتماعی که به عنوان مشاور به خدمت بنگاه های تبلیغاتی و تجاری درآمده بودند و دانش خود را وسیله مقاصد آنها کرده بودند ولی در عین حال خود را متخصص «بی طرف» می نامیدند، سخت خشمگین بود. هنگامی که به شوروی دعوت شد به عنوان منتقد جامعه امریکا مورد احترام قرار گرفت: حتی رهبر وقت شوروی نیز از انتقادهای آتشین او مصون نماند.

«مارکسیست ها» در واقع پیش درآمدی است بر انواع مارکسیسم و عمدتا برای کسانی نوشته شده است که جدا این فلسفه ها را نمی شناسند و تظاهر هم نمی کنند که می شناسند. در عین حال این کتاب برای مطالعه افرادی هم هست که با مارکسیسم آشنایند اما بر این باورند که کمونیست ها مارکسیسم را دربست بلعیده اند پس دیگر نمی تواند از آن ایشان باشد و نیز برای آنهایی که گرفتار این پندارند که مارکسیسم صرفا یک ایدئولوژی است و امروزه دیگر یا به آخر خط رسیده یا باید برسد.

«مارکسیست ها» نوشته سی. رایت میلز با ترجمه خشایار دیهیمی توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. این کتاب پیش از این توسط انتشاراتی دیگر برای یک بار منتشر شده بود.

آرمان ها و ایدئولوژی ها، تجلیلی از مارکس، مفهوم مارتیالیستی تاریخ، راه های گذر به سوسیالیسم و... از مهم ترین سرفصل های این کتاب هستند.