آرشیو پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۵
سیاسی
۲

روحانی در اجلاس سه جانبه آنکارا مطرح کرد:فشارها به مردم سوریه به خاطر زیاده خواهی آمریکاست

دومین اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با محوریت موضوع سوریه دیروز با حضور حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد.

حفظ تمامیت ارضی سوریه، حفاظت از مناطق عاری از تنش ایجاد شده در پایان روند آستانه، گام های لازم برای حل سیاسی مساله و مبارزه با تروریسم از موضوعات اصلی دستور کار این نشست بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در نشست دیروز تاکید کرد: بی تردید بخشی از فشارهای وارده بر مردم سوریه، نتیجه عملکرد دول زیاده خواه غربی و بویژه آمریکاست. به نحوی که با کمال تاسف باید گفت جان، مال، ناموس و همه هستی شهروندان سوری از نظر این دولتها، وجه المعامله ای است که فقط زمانی ارزش دارد که منافع آنها در خطر قرار گرفته باشد.

روحانی با تاکید بر این که بحران سوریه راه حل نظامی یا تحمیل شده از خارج ندارد و آینده سوریه تنها از طریق انتخاب دموکراتیک مردم سوریه رقم خواهد خورد افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر غیرقابل قبول بودن راه حل نظامی برای بحران سوریه تاکید کرده و طرحی چهار ماده ای را بر همین اساس ارائه داد. کنگره گفت وگوی ملی سوریه، زمینه مناسبی را برای آغاز فرآیند حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه فراهم آورده است. وی افزود: تلاش واقعی برای پایان بحران سوریه و ایجاد بسترهای لازم برای بازسازی این کشور و فراهم کردن زمینه های بازگشت آوارگان به محل زندگی خود می بایست مورد اهتمام ما و جامعه جهانی قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران آماده حضور موثر در بازسازی سوریه است.

دیدارهای دوجانبه روحانی همچنین در حاشیه اجلاس دیروز به صورت دوجانبه با روسای جمهوری روسیه و ترکیه دیدار و گفت وگو کرد.