آرشیو یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۷۶
معارف
۶

قرآن و راه های پیوند با خویشاوندان

در آیات قرآن بر پیوند با خویشاوندان و صله رحم تاکید بسیار شده است. اما اینکه چگونه می توانیم این پیوند را به بهترین شکل برقرار کنیم، پرسشی است که قرآن به آن در آیات چندی پاسخ داده است. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عفو و گذشت: اینکه نسبت به خویشان و اشتباهات و خطاهایشان عفو و گذشت داشته باشیم و حتی چنان صفحه را ورق بزنیم که گویی اصلا اتفاقی نیفتاده است. (نور، آیه 22)

2. اطعام و کمک غذایی: یکی از راه های نیک برای ارتباط خویشاوندی و تقویت آن، اطعام و کمک غذایی به آنان است. (بلد، آیات؛ نور، آیه 61)

3. کمک مالی: انفاق و کمک مالی به خویشان از مهم ترین راه هایی است که در قرآن برای پیوند با خویشاوندان بیان شده است. (حشر، آیه 7)

4. کمک در قالب وصیت: از راه های دیگر، کمک در قالب وصیت است؛ یعنی حتی نسبت به کسانی که بر اساس طبقات ارث چیزی به آنها نمی رسد؛ زیرا با حضور طبقه اول، به طبقه دوم نمی رسد، می توان در قالب یک امر مستحب برای آنان از ثلث مال میت چیزی در نظر گرفت بویژه کسانی که از فقر رنج می برند و یا انتظاراتی دارند و میت نیز ثروتمند و دارا است. (نساء، آیه 8)

5. احسان و دادن صدقات: در دادن صدقات و مبرات و احسان مالی، خویشاوندان نسبت به دیگران اولویت دارند و در این میان خویشاوندان همسایه اولویت بیشتری دارند و باید صدقات را به آنان داد نه به دیگران. (بقره، آیه 177)