آرشیو یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۷
سیاسی
۲

لاریجانی: بخش تولید با سود تسهیلات 20 درصدی جان نمی گیرد

رئیس مجلس با تاکید بر این که بخش تولید با سود تسهیلات 20 درصدی جان نمی گیرد،گفت: باید ساز و کارهای مناسب برای حمایت از تولید داخل و توجه به صادرات غیرنفتی ایجاد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از کارکنان نمونه قوه مقننه افزود: برخی مسائل در کشور با پیچیدگی هایی روبه رو شده که دولت، مجلس، قوه قضاییه و سازمان های مختلف باید با درک مشکلات در سطح ملی، بتوانند مسائل را حل کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: رقابت های گوناگون در بخش های اقتصادی گاهی به تولید داخلی لطمه زده است و با وجود این که برخی محصولات تولید داخل از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار است، اما با وجود این واردات صورت می گیرد. این در حالی است که باید براساس اصل مشخص با لحاظ تعرفه های مختلف، رقابت هایی شکل بگیرد. برخی ضدیت ها در منطقه مشاهده می شود حتی گاهی در مورد ارز داخلی کشور نیز نابسامانی هایی ایجاد کرده اند، هر چند اشکالات تاثیرگذار دیگری در موضوع ارز وجود دارد، بنابراین باید به همین میزان نسبت به مسائل داخلی کشور اهتمام وجود داشته باشد و با عزم ملی مشکلات را حل کرد. وی ادامه داد: برای پیشرفت در صادرات غیرنفتی نیاز به مشوق های پایدار وجود دارد، گاهی در بودجه مشوق هایی برای صادرات در نظر گرفته می شد، اما زمانی که برای اداره کشور منابع با کمبود روبه رو می شد، بودجه های مصوب صرف امور جاری می شد. رئیس مجلس افزود: برای حمایت از صادرات نیاز به قوانین دائمی است تا صادرکنندگان بتوانند پیش بینی های لازم را داشته باشند، در بودجه سال 97 برای واردات برخی محصولات تعرفه خاص اضافه شد تا زمینه پشتیبانی از صادرات فراهم شود که در مجموع منابع حمایت از صادرات، در ردیف بودجه ای کاملا مشخص لحاظ شده که بیانگر این است در سال 97 منابع حمایت از صادرات نسبتا پایدار و روشن تعریف شده است.

لاریجانی تصریح کرد: نقش بانک ها در تولید کشور بسیار مهم است و تولید کشور بدون حمایت بانک ها رشد نمی کند، اما وقتی نرخ سود بانکی 20درصد و گاهی با ملزومات آن به بیش از 20 درصد می رسد، تولید داخل قابل رقابت با خارج از کشور نیست، چرا که تولیدکنندگان خارجی با درصدهای پایین وام می گیرند.