آرشیو سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۷۹
اقتصاد
۴

کالاهای تولیدی گران می شود

محمدحسین برخوردار عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار «نود اقتصادی» درخصوص جهش های متوالی نرخ دلار در کشور خاطرنشان کرد: تحریم و جنگ به جای این که توجیهی برای ناکارآمدی مدیران صنعت باشد می توانست سبب خودکفایی و گسترش تحقیق و توسعه در کشور شود اما اکنون اکثر واردات کشور مواد اولیه و قطعات خطوط تولید است که نشان دهنده وابستگی اقتصاد کشور به کشورهای خارجی است.

وی در توضیح ارتباط میان وابستگی اقتصادی و افزایش قیمت ارز گفت: از آنجایی که کارخانه ها در مواد اولیه و قطعات وابسته به کشورهای خارجی هستند، افزایش قیمت دلار سبب گران شدن کالاهای تولیدی می شود و این عامل در کنار افزایش هزینه های جاری و کارگری سبب افزایش تورم می شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره نقش دولت در افزایش قیمت ارز گفت: دولت در ابتدا (دی ماه) تمایل به افزایش قیمت ارز داشت اما گمان نمی کرد که نقدینگی به سمت بازار ارز حمله کند و الان این موضوع از دست دولت دررفته است. وی درباره آینده بازار ارز پیش بینی کرد: اگر بازار دلار به همین شکل رها شود قیمت ارز از اکنون هم بیشتر می شود مگر آن که دولت به گونه ای بازار ارز را مدیریت کند و حتی از قوه قهریه استفاده کند.