آرشیو چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۷۹
اخبار کشور
۱۰

تولید نخستین خودروی بدون گیربکس و دیفرانسیل

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان نوپای استان آذربایجان شرقی در راستای حمایت از کالای ایرانی برای اولین بار در کشور موفق به تولید خودرو سنگین و سبکBMT بدون گیربکس و دیفرانسیل تمام هیدرواستاتیک کمرشکن شدند.

در این سیستم به جای گیربکس و دیفرانسیل از سیستم هیدرولیک استفاده شده که در چهار چرخ یا بیشتر و یا در تمام چرخ ها مستقیم نیرو دارد.

بهروز اقبالی افزود:کاهش هزینه این خودرو را برای عام قابل استفاده کرده لذا مصرف کنندگان می توانند در جاهای کوچک همچون(مزارع، باغات، معادن، تونل ها و شهرها و...) از آن استفاده کنند. خودروهای موجود در بازار قابلیت چندکاره بودن را به دلیل اینکه حرکت خود را از گیربکس می گیرد و تعداد محورهای گیربکس محدود است، ندارند و تنها می توانند یک یا دو کار تعریف شده را انجام دهند و تمام ادوات به سهولت بر روی این دستگاه قابل نصب است.ادوات جانبی همچون برف روب، پیکر، جارو، برف خور، غلطک، ویبره، آسفالت تراش، سم پاش، دروگر و... را می توان در این سیستم نصب کرد.

بهروز اقبالی مدیر پروژه خودروی سنگین و سبک BMT بدون گیربکس و دیفرانسیل با تاکید بر اینکه در صورت حمایت های لازم از سوی دستگاه ها و دولت می توان سالانه هزار دستگاه را تولید کرد، گفت: در صورت داشتن سرمایه گذار، حمایت های واقعی از سوی دستگاه و ارگان های دولتی و به خصوص خرید و یا پیش خرید آن و تهیه زیرساخت های لازم می توان بیش از اینها تولید کرد.

به گفته وی، پیش بینی شده تولید این دستگاه 70 درصد بازار داخلی و 30 درصد بازار خارجی را تامین کند. این خودرو در شهرداری ها، راهسازی، آب و فاضلاب، کارخانجات و کشاورزی قابل استفاده است.